Del : SMS
Berlingske Business

Er Mærsk fra Mars og Novo fra Venus?

mærsk-novo
Novo Nordisk holder pressemøde om årsregnskab fredag d.30. januar 2015, hvor Lars Rebien Sørensen, Mads Krogsgaard og Jesper Brandgaard er med.

KOMMENTAR. Egentlig skulle man tro, at landets to største virksomheder, Novo Nordisk-gruppen og A.P. Møller - Mærsk, kunne berige hinanden, ligefrem bestøve hinanden med gensidige erfaringer og bestyrelsesposter. Men sådan er det ikke.

Artiklen fortsætter under annoncen

De to suverænt stærkeste magtbastioner i dansk erhvervsliv holder sig fra hinandens enemærker, selv om de hver især har masser af tillidsposter andre steder i erhvervslivet, bare ikke hos hinanden.

b

Tidligere skibsreder Eivind Kolding er en af de få, der har forsøgt sig i begge enklaver, forsøgt at skræve over begge kulturer. Men bukserne holdt ikke. Fredag i sidste uge blev Eivind Kolding fyret som chef for Novo-gruppens pengetank, Novo A/S. Uden en reel forklaring, blot at Novo A/S-bestyrelsen pludselig havde besluttet sig for en helt anden profil end den, Eivind Kolding havde. Hovedpersonen selv, Eivind Kolding, lod forstå, at han var lige så uvidende om fyringsgrundlaget som alle andre, og at han ikke havde set det komme.

jjj

Hvad det er for en profil, Novo A/S-formanden, Sten Scheibye, helt præcist har i tankerne, holder han indtil videre for sig selv. Foreløbig har han sat sig selv ind i direktionen som arbejdende bestyrelsesformand. Scheibye har understreget, at fyringen hverken handler om drift, økonomi eller strategi, tilbage er spørgsmålet om kultur. Det noget diffuse begreb, der også dækker over personlig kemi mellem de involverede i toppen. Men hvis Eivind Kolding er blevet fældet på manglende forståelse for Novo-kulturen, falder ansvaret for fejlansættelsen tilbage på Novo A/S-formanden og bestyrelsen i øvrigt.

aaa

Umiddelbart har Novo og Mærsk en masse lighedspunkter. De er begge internationale, fondsejede (og dermed med en langsigtet strategi) og brander sig ejer- og ledelsesmæssigt stærkt på det danske. Alligevel er kulturen i de to virksomhedsgrupper meget forskellig. Mærsk synes at være fra Mars, Novo fra Venus.

Novo og Mærsk har over de seneste ti år kørt i to helt forskellige spor, ikke mindst børsmæssigt. I årtier var A.P. Møller - Mærsk førerhunden i dansk erhvervsliv, men i dag har Novo-gruppen taget over. Mens Novo Nordisk ramte en guldåre, ramte Mærsk en klippevæg. Alene medicinalvirksomheden Novo Nordisk (hertil kommer de andre virksomheder i gruppen) er fire-fem gange så meget værd som Mærsk.

Novo Nordisk-topchefen, Lars Rebien Sørensen, er i USA blevet kåret som verdens bedste topchef, og selvtilliden hos Novo i Bagsværd er enorm. Mærsk derimod er udfordret og presset af verdenskonjunkturerne på alle forretningsområder. Set i det lys er ledelsesopgaven i Mærsk sværere end den i Novo Nordisk.

For et par årtier siden var al magt i business-Danmark koncentreret omkring treaksen A.P. Møller - Mærsk, Danske Bank og Carlsberg – blandt andet personificeret ved Carlsberg-direktøren Poul Svanholm, der både var formand i banken og næstformand i Mærsk. Sådan er det ikke mere, og Carlsberg er i dag helt løsrevet fra Mærsk-gruppen. Så løsrevet, at den tidligere formand i Carlsberg, professor Poul Krogsgaard Larsen, lynhurtigt hyrede skibsreder Jess Søderberg, da han blev fyret i Mærsk i 2007. Mærsk havde nemlig snuppet Krogsgaards førstemand, Carlsberg-dirktør Nils Smedegaard Andersen.

Næppe nyt topjob til Eivind Kolding:

 

Siden har den nuværende formand i Carlsberg, professor Flemming Besenbacher, fået Novo Nordisk-topchefen Lars Rebien Sørensen ind i Carlsberg-bestyrelsen. Og stilen i Carlsberg ligner da også i dag den mere åbne stil i Novo end i Mærsk.

En af de centrale personer i Novo i dag, men ikke nødvendigvis den mest magtfulde, er Sten Scheibye. Formand for pengetanken Novo A/S, formand for Novo Nordisk Fonden og tidligere formand for Novo Nordisk A/S. Men den egentlige Novo-kulturbærer må siges at være Steen Risgaard. Han er i dag også med i både Novo A/S-bestyrelsen og fondsbestyrelsen og var i en årrække topchef i Novozymes.

De øvrige tre i Novo A/S-bestyrelsen er Per Wold-Olsen, som på et tidspunkt var formand i Lundbeck, og Göran Ando og Jeppe Christiansen fra Maj Invest, som samtidig også er henholdsvis formand og næstformand i medicinalvirksomheden Novo Nordisk.

Mens de to bestyrelser i selskaberne omkring Novo og Mærsk i dag er støvsuget for at være placeret i hinandens bestyrelser, har der tidligere været anløb til tilnærmelser. Mest udpræget ved den tidligere Danisco-topchef Palle Marcus, som mange i øvrigt betragter som Sten Scheibyes protegé.

Scheibye har fulgt Palle Marcus i Danske Bank-bestyrelsen, i Coloplast, i Højgaard Fonden og i Novo Nordisk. Omvendt har Novo-folket kun sporadisk forsøgt sig i selskaberne omkring Mærsk-Danske Bank- aksen. Novo Nordisks tidligere navnkundige topchef, formand og kulturbærer Mads Øvlisen kom således ind i Danske Bank-bestyrelsen i 1996. Det holdt kun et enkelt år, så styrtede Mads Øvlisen igen ud af Danske Bank-bestyrelsen. To forskellige kulturer stødte sammen.

Om den egentlige årsag til fyringen af Eivind Kolding reelt skyldes et sammenstød mellem de to forskellige kulturer, ved kun inderkredsen i Novo A/S.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere