Del : SMS
Berlingske Business

Er du klar, når katastrofen rammer?

pixAFTERMATH
Foto:

Orkanen Sandy var endnu en prøve på, hvor godt de forskellige virksomheder har forberedt sig på at kunne fortsætte driften, når der opstår en kritisk situation.

Artiklen fortsætter under annoncen
Investeringsbanken Goldman Sachs’ seneste kløgtige investering var i sandsække og nødgeneratorer. Da orkanen Sandy nærmede sig New York, blev sandsækkene stablet op foran hovedkvarteret. Det var derfor en af de få kontorbygninger på nedre Manhattan, der forblev tør og veloplyst, mens den såkaldte “Frankenstorm” hærgede byen, fremgår det af en artikel fra The Economist i Berlingske Business Magasin.

En gade længere henne ad West Street var teleselskabet Verizons hovedkvarter oversvømmet af brakvand fra floderne. Vandet gennemblødte de kabler, som ellers skaffer millioner af kunder telefon- og internetforbindelser. Det lykkedes selskabet at omdirigere meget af trafikken til andre dele af netværket, men de lokale tjenester blev afbrudt. 
 
Sandy er den seneste begivenhed, der tester verdens førende firmaer på deres evne til at håndtere katastrofer. De fleste virksomheder har forbedret deres business continuity forberedelser de seneste år.
 
En oversigt offentliggjort af logistikfirmaet DHL den 7. november viser, at 23 procent af store selskaber ikke har medtænkt hele deres forsyningskæde i deres business continuity plan. Hvis katastrofeberedskabet standser ved firmaets “grænser” og for eksempel ikke omfatter underleverandører, så kan det udgøre en falsk tryghed.
 
Globale forsyningskæder, korte tidshorisonter på produktionen og skifte til “skyen” har en tendens til at binde hidtil adskilte aktiviteter sammen og samtidig gøre dem mere sårbare over for svigt. Den nuværende mode med at flytte data ud i “skyen” kan ved første øjekast synes at reducere risikoen, fordi der er så meget overskydende kapacitet på nettet, men nogle virksomheder, der tilbyder service i “skyen” har en mere koncentreret forretningsmodel end andre.
 
Orkanen Sandy viste, at når katastrofen slår til, er virksomhederne stærkt afhængige af, hvordan de forskellige offentlige servicefunktioner reagerer. Tilsvarende kan det offentliges bestræbelser være afhængige af, at private virksomheder støtter indsatsen. 
 
Men for mange virksomheder investerer ikke nok i katastrofeberedskab, fordi de mener, det ikke kan betale sig – i det mindste ikke inden for den korte tidshorisont, de fleste nu opererer med, siger Yossi Sheffi fra universitetet MIT.
 
Læs hele artiklen om katastrofeberedskab og andtre artikler fra The Economist i Berlingske Business Magasin torsdag 15. november 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere