Del : SMS
Berlingske Business

Enhver ”Laura” kan ledes til forandringer

pix-laura
  Foto:

Mange medarbejdere vil i først omgang have en eller anden form for modstand i forbindelse med forandringer i virksomhederne. Men hvis man som leder viser retningen og skaber medbestemmelse og tryghed er der gode muligheder for at medarbejderne med på en ny kurs, lyder det i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Sådan noget moderne pjat”. I den seneste udgave af Ugens Dilemma lægger kokken Mathilde omgående armene over kors ved udsigten til at skulle tilberede en ny slags mad, end den hun er vant til. Dilemmaet foregår i et cateringfirma, og Mathilde har arbejdet trofast og loyalt i lige siden firmaet blev oprettet.

Blandt kollegaerne går Mathilde under kælenavnet ”Laura”, da hun på mange måder minder om familien Varnæs’ navnkundige kokkepige ”Laura” fra TV-serien Matador. Og ligesom i serien, hvor ”Laura” hylder det bestående og tager afstand fra al det med Mads Skjern og de nye, ændrede normer, er den 51-årige Mathilde ikke blot til sinds at skifte fra traditionel dansk mad til NOMA-agtige retter: ”Med tang, ramsløg og levende myrer… Vorherre bevares.”
Men det er netop de ting, som firmaets kunder nu efterspørger – så hvad kan lederen gøre?

”Dilemmaet om Mathilde eller ”Laura” handler om forandringsledelse på individniveau, som er en uundgåelig disciplin for ledere,” siger ledelsesrådgiver Heidi Linderod fra Lederne. Hun påpeger, at de fleste medarbejdere i første omgang vil have en eller anden form for modstand i forbindelse med forandringer. Det er helt naturligt at blive usikker, da ændringer jo – udover muligheder – ofte også indebærer risici.

”Derfor er det en stor ledelsesmæssig opgave at åbne medarbejdernes øjne for mulighederne ved nye opgaver, strukturer og processer,” forklarer Heidi Linderod og uddyber:
 ”Det handler om at bygge bro mellem selve forandringen og Mathildes tryghedsfølelse, og støtte hende i at blive mere fleksibel i forhold til at omstille sig.”

Selv om Mathilde indirekte truer med at sige op, mener Heidi Linderod ikke, at det – som foreslået i løsning 1 – er en god idé at give hende et ultimatum.

”Det, som medarbejderen har brug for at høre er, at lederen siger helt tydeligt: Vi skal et nyt sted hen, og jeg vil gerne have DIG med! Og ved at lade Mathilde selv komme med forslag til for eksempel efteruddannelse, praktik i en anden restaurant eller noget helt tredje, vil hun selv få indflydelse på situationen. Og dét skaber tryghed og engagement. Enhver, også en enhver ”Laura”, har potentiale til at lære nyt og at håndtere nye udfordringer, hvis man som leder viser retningen og skaber medbestemmelse og tryghed,” mener Heidi Linderod.

Hun anbefaler derfor løsning 5, som går ud på at få Mathilde til at komme med sit eget udspil til, hvordan hun kan lære at lave den nye form for mad og få sine egne ideer i forbindelse med overgangen til de nye arbejdsopgaver.

”Som leder må du indstille dig på at bruge tid og energi på at formidle forandringen, så den bliver håndgribelig for medarbejderen og løbende tilpasse de tiltag, der er med til at skabe forandringen,” siger Heidi Linderod.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere