Del : SMS
Berlingske Business

Energisk storvognmand med kontroversielle ideer

Therkelsen

Mogens Therkelsen er en vognmand med mange biler på vejen. Som formand for to interesseorganisationer kæmper han lige nu for en 42 timers arbejdsuge uden løn-kompensation og en forsøgsordning for natdistribution i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Storvognmanden Mogens Therkelsen fra Padborg er en mand med så mange jern i ilden, at han naturligvis ofte vil befinde sig midt i orkanens centrum. Alligevel blev han næsten taget med bukserne nede om bagsmækken, da han selv havde lanceret et lignende forslag få dage før oppositionens forslag om at forlænge arbejdsugen med en time. Lad os arbejde 42 timer om ugen i en periode uden at få mere i lønposen for at komme ud af krisen, lød hans kontroversielle forslag:

- Så jeg måbede da selv, da jeg så oppositionens forslag i TV-Avisen om aftenen, fordi det jo ellers har været tabu i mange år. Når jeg selv gik på banen med forslaget, er det, fordi vi efter krisen ikke kan overleve på både at have en 37-timers arbejdsuge og samtidig bevare det velfærdssamfund, vi har opbygget. Så om det er 40 eller 42 timer - enhver samfundsborger bør kunne afse tiden uden lønkompensation i en periode, lyder Mogens Therkelsens forslag.

Som formand for den internationale transportforening i Danmark og for Dansk Industri i Sønderjylland ved den 63-årige direktør, at han har vægt bag ordene, når han lancerer et forslag. Egentlig kunne han lade være. Men han har valgt, at han gerne vil være med til at hjælpe og forandre Danmark med sine ideer og magt.

- Det har min interesse, at vi i Danmark har en række små og mellemstore virksomheder, som er dem, vi skal leve af, og som derfor skal have det godt. Det bliver jeg grebet af, fastslår han.

Varer med lastbil om natten

Således er han i øjeblikket også grebet af et helt andet kriseknuser-projekt. Med hjertet dybt inde i vognmands-branchen har han kunnet se, hvordan dele af infrastrukturen i Danmark vil bryde sammen, når trafikken og godsmængderne på vore veje bare stiger og stiger. Derfor lancerede han ideen om at distribuere varer med lastbiler i aften, natte- og morgentimerne. Igen et kontroversielt forslag, der allerede nu har mødt modstand hos fagforeninger og arbejdsmiljøeksperter, der er imod nattearbejde. Men meget tyder på, at branche-formandens forslag om et års tid vil rulle ud på vejene som en forsøgsordning i det sydlige Danmark. Sønderjysk stædighed eller ej så har Mogens Therkelsen aldrig noget imod at kaste sig ud i kontroversielle og besværlige kampe.

- Hvis alle bare sagde, at det er svært og ikke kan lade sig gøre, så ville der jo aldrig ske noget.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere