Del : SMS
Berlingske Business

En rollemodels bekendelser

25BUSanja-monrad-fra-dell-1.jpg
Anja Monrad sidder både med i Styregruppen for Kvindelige Ledere i IT-branchen og i Dells egen gruppe for mangfoldighed. Foto: Linda Kastrup

Øverste chef for Dell i Østeuropa, Anja Monrad, føler sig forpligtet til at stå til rådighed, når yngre kvinder med chefambitioner vil høre om, hvordan hun får karriere og familieliv til at gå op.

Artiklen fortsætter under annoncen

Egentlig vil 49-årige Anja Monrad allerhelst tale om det, der fylder mest i hendes hverdag. Om hvordan det er at være chef for Dells forretning i Østeuropa, om hvordan det er at operere i lande, hvor korruption er et vilkår, og om de strategier, som hun sammen med sine globale topchefkolleger er med til at rulle ud i computervirksomheden Dell.

Marika

Men dagsordenen for interviewet er en anden. Det drejer sig om, at hun også er rollemodel for andre kvinder med lederambitioner. Det er hun sig bevidst, ikke mindst fordi hun er en af de få kvindelige ledere i en meget mandetung IT-branche. Faktisk mener hun, at hun har pligt til at stille sig til rådighed, indtil »det mangfoldigheds problem er løst«, som hun siger.

Anja Monrad er selv chef for 213 medarbejdere. Hver måned har hun ni til 12 rejsedage. Den hverdag har betydet, at »det har krævet rigtigt mange aupair-pigers hjælp til at få det daglige til at fungere,« forklarer Anja Monrad.

Katrine Mitens

»Uanset hvad det handler om, bliver man aldrig rigtigt god, hvis man ikke investerer tid,« siger hun – uden at hun dog mener, at hun går helt til ekstremerne i de valg, hun har taget i forhold til at outsource huslige pligter og prioritere sin egen tid.

»Det er meget sjældent, jeg ikke arbejder, har gæster, er ude hos nogen eller dyrker sport. Der er ikke ret meget tid til mig selv.«

Efterspurgt

Og der er hyppigt bud efter at høre om, hvordan Dell-direktøren balancerer ar­bejds-­ og familieliv. Hun medgiver også, at hun selv, inden hun nåede til tops, ledte efter karrierekvinder, som hun kunne spejle sig i.

Dengang oplevede hun, at de kvinder, der havde nået seniorpositionerne i den type virksomheder, som hun arbejdede i, »gjorde meget ud af at underspille, at de var kvinder. De ville helst ikke gøre noget, der kunne associeres med kvindelignende tiltag i frygt for at blive dømt som feminister,« husker Anja Monrad.

vv

Hun er iklædt nålestribet blazer og er også selv bange for at blive stigmatiseret som kvindesagsforkæmper. Ikke mindst af sine mandlige kolleger. I Dell har hun selv været med til at starte en styregruppe, der arbejdede for større mangfoldighed i virksom­hedens danske afdeling.

»Vi blev hurtigt udråbt som en flok rødstrømper,« husker hun.

»Selv om der ikke er noget galt i at være feminist, tror jeg, at alle kvindelige ledere er bange for at blive sat i bås som nogle, der går ind for kvoter. Derfor fravælger mange bevidst helt at tale om det.«

LIGELØN

Og selv om styregruppen efterhånden er blevet accepteret og har fået sine første mandlige medlemmer, er det fortsat en balancegang. Det handler på én gang om ikke at være sig og at være sig sit køn bevidst.

Uden for kontoret er der nemlig mindst lige så stor risiko for at blive fordømt for mangel på fritidsinteresser, overskud til at passe sit hjem eller værst af alt for at være en dårlig mor. Et regnskab, som Anja Monrad holder nøje øje med. Hun er typen, der i hvert fald indtil for et par år siden gik op i at servere hjemmebag til kaffen, og som stadig går op i at blive fotograferet fra den rette vinkel.

løn

Til sommer bliver hendes søn student, og når han skal have sat den rød-hvide hue på hovedet, er det første gang, hans mor sætter sine ben på gymnasiet. Det har hun det okay med. Eller måske mere korrekt, det er hun blevet okay med. Hun husker stadig, at hun stillede op som forældrerepræsentant i sønnens folkeskole, fordi hun ville bevise, at det kunne hun også klare, og ikke mindst for at dulme sin egen dårlige samvittighed.

»Det lykkedes først, da jeg blev 40, men jeg har efterhånden lært både at smide facaden, når det kommer til min omgangskreds’ forventninger, og når det kommer til at være chef uden at være kvinde.«

Esplanaden, Mærsk, Hovedkontoret i dag, hvor firmaet varsler fy

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere