Del : SMS
Berlingske Business

En ”Jørgen Varnæs” SKAL ledes på rette spor

hjul

En leder bør gribe ind, når der er tegn på, at medarbejderen har et misbrugsproblem. Selv om medarbejderen trods misbruget præsterer rigtig godt, må lederen på banen, lyder det i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

På den ene side kan han finde på at tage på ferie uden at give besked, han glemmer møder, og nogle dage møder han enten slet ikke på jobbet eller dukker først op ved middagstid med åbenlyse tømmermænd. Men på den anden side er han den, der skaber de bedste resultater og tjener flest penge til virksomheden. I den seneste udgave af Ugens Dilemma er ejeren af en tøjkæde i tvivl om, hvad han skal stille op med butikschefen Jørn.

Blandt medarbejderne går Jørn, som er i 40’erne, under øgenavnet ”Jørgen Varnæs”, fordi han med sin cottoncoat, udenlandske cigaretter og sin hang til kvinder og ”en lille én” minder en del om ”Jørgen Varnæs” fra tv-serien Matador. De fleste medarbejdere er tilfredse med ”Jørgen Varnæs”, men to af dem har netop klaget over ham. Men hvad skal ejeren gøre?

”Mange ledere er i tvivl om, hvorvidt og hvornår de skal gribe ind, hvis en medarbejder viser tegn på et misbrugsproblem, fordi de uvægerligt kommer til at gå tæt på. Men også fordi mange medarbejdere er gode til at skjule deres misbrug, og som de måske vil benægte lige til det sidste. I det opstillede dilemma er der dog ingen tvivl om, at butikschefen har et alkoholproblem. Derfor må ejeren som en ansvarlig leder gribe ind. Både af menneskelige og forretningsmæssige årsager,” mener ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Lederne.

Hun pointerer dog, at en leder bør gribe ind ved de mindste tegn på misbrug hos en medarbejder, og ikke kun i grelle tilfælde som med ”Jørgen Varnæs.”

Helle Bruun Madsen understeger, at ejeren bør handle, uanset at Jørn rent faktisk er den butikschef i hele tøjkæden, som – takket være sit gode købmandskab – klarer sig bedst.

”Nogle kunne måske være fristet til at lade bolden ligge, da butikschefen har så gode resultater. Lader lederen bare stå til, kan medarbejderne miste motivationen, og hans adfærd kan også gå ud over tøjkædens renommé og omsætning. Det er god ledelse at gribe ind i tide,” siger Helle Bruun Madsen og tilføjer:

”Det er jo helt åbenlyst, at Jørn ikke løfter sin opgave som personaleleder, når han ikke overholder aftaler, ikke møder op og har tydelige tømmermænd. Derfor skal der ske noget.”

Ledelsesrådgiveren peger på løsning 4, hvor ejeren forlanger, at Jørn får professionel hjælp til sit alkoholproblem samt lovning på en snak – når behandlingen er ovre – om, hvordan hans kompetencer kan bruges bedst muligt i butikskæden.

”Når man sender en medarbejder til behandling for alkoholisme er opgaven dog ikke overstået med det. Medarbejderen skal støttes hele vejen – også når han vender tilbage. Da vedkommende ofte vil være væk i flere måneder, vil der også være en kommunikationsopgave i forhold til de øvrige medarbejdere,” siger Helle Bruun Madsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere