Del : SMS
Berlingske Business

En IKEA-mand vender hjem

balslev
Dennis Balslev vedner tilbage til hjemlandet efter 14 år som IKEAs mand i Holland. Foto:

IKEA Danmarks nye topchef er en sand varehusets mand. Han har arbejdet sig fra gulvet til direktørstolen i koncernen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lidt over 33 år tog det ham at nå målet. Men nu har 51-årige Dennis Balslev knoklet sig fra en læreplads i IKEA i Taastrup i 1979 over et utal af stillinger internt i IKEA i både Danmark og udlandet til toppen som ny administrerende direktør for IKEA Danmark.

Han vender hjem til Danmark efter 14 år i udlandet. Senest fra Holland, hvor han kommer fra en stilling som chef for IKEA Concept Business Unit, hvor han har beskæftiget sig med franchise af IKEA-konceptet.Hans returnering til fædrelandet skyldes primært, at han nu kan sætte sig i drømme­stillingen.»Jeg har haft en lang række stillinger i Danmark og været chef for tre danske varehuse og har altid set op til de meget dygtige lande­chefer, som vi har haft. Jeg har for lang tid siden udset mig det her job, så for mig handler det ikke bare om at komme hjem. Det har jeg kunnet komme på mange måder. Det her var jobbet,« siger han.

Med IKEA-blod i årerne

Mens han kender alt til IKEA, er det ikke meget, man kender til den nye boss i Danmark. Ikke en linje er der blevet skrevet om ham i de danske medier frem til i går, og spørger man til ham i den danske del af IKEA, bliver svaret, at han jo har været væk fra hjemlandet i over 14 år, og dermed er kendskabet begrænset.

Men det er gult og blåt varehusblod, der flyder gennem den nye mand i spidsen for IKEA i Danmark. Hele Dennis Balslevs arbejdsliv har været dedikeret til IKEA, og forklaringen skal ifølge ham selv findes den særlige IKEA-ånd.»Der er noget kultur og nogle værdier i IKEA, som jeg kan konstatere er vigtige for mig. Der er en enkelthed og en ligefremhed i omgangstonen, som jeg sætter pris på. Vi gør ikke tingene sværere, end de er, og man er meget bevidst om, hvad der skaber værdi for koncernen, som var det vores egne penge,« forklarer han.Han peger desuden på, at netop de mange skiftende stillinger og muligheder i koncernen har holdt ham i Ingvar Kamprads livsværk i over 33 år.»Allerede som ung fik jeg et meget stort ansvar, og der blev vist mig tillid. Gennem årene er jeg blevet kastet ud i mange forskellige ting, og det har været vigtigt for mig hele tiden at udvikle mig,« fortæller Dennis Balslev, der som 25-årig fik ansvaret for et helt IKEAvarehus i Aalborg.Han overtager styrepinden i den danske del af IKEA efter svenskeren Håkan Svedman, der returnerer til hjemlandet, hvor han 1. januar blev ny chef for IKEA Sverige. Dennis Balslev vender nu hjem til en forretning i forrygende vækst. For mens resten af møbel­branchen i Danmark slæber sig af sted, drøner omsætningen i vejret år efter år for IKEA. For nylig fremlagde koncernen et rekordstort regnskab i Danmark med en omsætning lige over tre milliarder kroner, som er blevet tjent på mere end ti millioner besøgende i de fem varehuse.

Tættere på kerneforretningen

Fra den 1. maj 2013 er det Dennis Balslev, der sammen med de knap 2.000 med­arbejdere i Danmark skal fortsætte væksten, og det passer ham godt at komme tættere på kerneforretningen.

»Det er meget fint at arbejde med koncepter, men jeg kan mærke, at jeg brænder for at komme ud i varehusene, tæt på personalet og forstå forretningen nedefra. Jeg trives med at arbejde sammen med mange mennesker og snakke med alle,« siger Dennis Balslev, der som ung også dyrkede holdsporten som ambitiøs fodboldspiller.Boldspillet bragte ham som ungdomsspiller til en turnering i Manchester, hvor en kamp mod selveste Manchester Uniteds ungdoms­hold resolut tændte en ild af begejstring, der stadig præger varehusdirektøren den dag i dag, når de røde djævle fra det nordlige England spiller på Old Trafford.I første omgang må Dennis Balslev pendle mellem Danmark og hjemmet i Holland, mens hans 17-årige søn færdiggør sin skole­gang. Næste år flytter hans kone gennem over 20 år samt hans to børn med ham til Danmark. Han beskriver sig selv som et familie­menneske trods lange arbejdsdage. Ferier med familien står højt på prioriteringslisten. Blandt andet er sommeren hvert andet år reserveret til det, der internt i familien bliver kaldt eventyrferie, hvor firkløveret over en længere periode rejser verden tynd.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere