Berlingske Business
LIVE
16:52 Facebook taber snart terræn i alle aldersgrupper

En god ferieoverlevering handler om forventningsafstemning

346968260.jpg
Foto: Iris.

Skal man overtage en andens opgaver på grund af ferie, er det klogt at forventningsafstemme og lave klare aftaler med hinanden.

I sidste uges dilemma på business.dk var salgslederen Simon i knibe. Hans lederkollega Knud er taget på ferie og har efterladt et rod af sure kunder, rykkere og manglende vareleveringer til Simon, der har overtaget ansvaret for Knuds kunder midlertidigt. Simon ved ikke, om han kan tillade sig at ringe til Knud og afbryde hans ferie, eller om han skal gå til deres fælles chef og berette om problemerne.

»Vi kan ikke vide, hvad der er årsag til, at Knud ikke har taget sig af rykkerne og de manglende vareleveringer, før han er taget afsted på ferie. Der kan være gode forretningsmæssige forklaringer på det, men der er helt bestemt tale om en ringe ferieoverlevering til lederkollegaen Simon,« siger Birgitte Alstrøm, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.

146644202.jpg

Hun understreger, at der dog skal handles på problemerne her og nu, og at det ikke kan vente til efter ferien.

»For en handelsvirksomhed som deres, er kunderne deres absolut vigtigste relationer. Så når de er utilfredse, må man sætte alle kræfter ind på at gøre dem glade igen,« siger ledelsesrådgiveren.

Hun anbefaler, at Simon tager fat i chefen og informerer ham om problemerne.

»Chefen må så vurdere, om han vil kontakte Knud. Enten blot for at få en forklaring på, hvorfor situationen er, som den er, eller bede Knud om at afbryde sin ferie, siger hun og peger dermed på løsning nummer to.«

Birgitte Alstrøm giver desuden tre råd til, hvordan man laver en god ferieoverlevering.

»For det første skal man rydde mest muligt op i sine sager, inden man overdrager dem. For det andet bør man informere åbent og ærligt om eventuelle udeståender, så kollegaerne kan nå at forberede sig. For det tredje skal man aftale, hvorvidt man i særlige tilfælde må blive kontaktet under sin ferie og i så fald, hvornår det er bedst at ringe,« fastslår Birgitte Alstrøm.

130377995.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen