Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Ekstroverte er en gave til fællesskabet

k
Kenneth Carstensen, IDA.

Der findes en række fordomme om ekstroverte. Men de er ikke nødvendigvis damptromler, bare fordi de får energi fra den ydre verden. De giver også en masse energi til kolleger og arbejdspladsen, påpeger karriererådgiver Kenneth Carstensen i IDA.

Ekstroverte er en gave til fællesskabet. Der er masser af fordele ved at have ekstroverte i vores samfund. De foretrækker at få energi fra den ydre verden. Uden dem kan demokratiet ikke fungere. De siger deres mening. Speak Up – det er ikke en gætteleg!

Ordene kommer fra karriererådgiver Kenneth Carstensen fra IDA, der er træt af, at mange opfatter ekstroverte som frembrusende damptromler, der ikke tager hensyn til andre end sig selv. Derfor giver han modsvar på fordommene og myterne om ekstroverte.

17BUSPix1-Marie-Mors-094216.jpg


De stikker næsen mere frem

Ekstroverte kan lide at give deres mening til kende. De stikker næsen frem. På jobbet, derhjemme og i fritiden. Det kan give anledning til mange misforståelser om ekstroverte på arbejdspladsen.

”Det kræver et rigtigt godt netværk, fordi ekstroverte får flere slag, end de mere stille typer, De skal derfor være en anelse mere robuste, fordi de vover lidt mere. De tør stå frem for fællesskabets skyld – og derfor har de også brug for tætte venskaber til at sætte næsen på plads, når de har fået slag,” siger Kenneth Carstensen og afviser, at ekstroverte bare taler for deres egen skyld.

”De siger deres mening for fællesskabets, demokratiets og arbejdspladsens skyld. De søger ikke bare energi i den ydre verden – de giver også god energi til deres omverden. Og ja, de kræver opmærksomhed, men de giver meget tilbage,” fortsætter han.

174840026.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Flere kvinder på CFO-posten


Al magt til de aktive

Mens de introverte kan have tendens til at sidde og lurepasse og holde deres mening for sig selv – og omkostningsfrit kan brokke sig i krogene, så er ekstroverte mere risikovillige. Er du en ekstrovert leder, så er der mange gode råd til, hvordan du leder din introverte medarbejder.

”Ekstroverte ytrer sig uden tanke for, om det strategisk kan betale sig eller ej. De er aktive – selvom de ved, at det koster meget at sige deres mening i offentligheden,” siger Kenneth Carstensen, der også vil gøre op mod fordommen om, at ekstroverte er overfladiske.

”Der er for eksempel mange erhvervsledere og politikere, der er ekstroverte – og de er da som hovedregel meget flittige og hurtige til at komme i dybden med mange forskellige emner. De kan ikke kun være overfladiske,” konstaterer han.

06BUSPIX-KARINA-DEACON-1616.jpg
For abonnenter LÆS MERE : »Man er lige så tæt på som CEOen«


Ensidighed er dræbende

Kenneth Carstensen påpeger også, at der er masser af ekstroverte, der har evnen til at lytte til andre, samtidig med, at de giver deres mening til kende. Hvis der er fokus på at få en god dynamik mellem de introverte og ekstroverte medarbejdere, får alle en bedre oplevelse på arbejdet.

”Jung har sagt, at ensidighed er destruktivt – og derfor skal kolleger og ledere både sætte pris på de ekstroverte og introverte på arbejdspladsen. For vi når ingen vegne uden gensidig respekt,” siger han.

En fordom om ekstroverte er netop, at de ikke har respekt for andres behov og ønsker. Men de kan på lige fod med introverte både forholde sig til dem selv og til andre.

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

20BUSLedelse-173137.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Prominent ledelsescenter er i dyb krise

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen