Del : SMS
Berlingske Business

Ekspert i præstationsledelse: Resultatmålinger af medarbejdere er spild af tid

24busPix-Trolle.jpg
Overskrift
Mikael Trolle, landstræner for herrelandsholdet i volleyball, har opstillet en række punkter til at motivere den enkelte på den optimale måde. Foto: PR
 

Virksomhederne bruger alt for meget tid på resultatmåling af deres medarbejdere, der får form af karaktergivning. Det hæmmer innovation og vidensdeling, mener Dansk Industri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hiv fem nye kontrakter hjem inden september eller sælg for 200.000 kroner i løbet af de næste to måneder.

De danske virksomheder laver målinger af deres medarbejdere i ét væk, men det er spild af tid, og virksomhederne får slet ikke det ud af det, de gerne vil.

Sådan lyder det fra træneren for det danske herrelandshold i volleyball, Mikael Trolle. Han er uddannet cand.scient. i idræt og biologi fra Københavns Universitet, og udover at være elitetræner er han også partner i konsulentvirksomheden High Performance Institute, som arbejder med begrebet præstationsledelse.

Han mener i den sammenhæng, at rigtigt mange danske virksomheder går galt i byen med en konstant og hovedløs resultatmåling af medarbejderne.

I stedet for at se på, hvad medarbejderne opnår af resultater, skal virksomhederne fokusere på, hvorfor de opnår de resultater, som de gør, lyder filosofien fra Mikael Trolle.

»Vi har det med at observere, hvilke resultater folk opnår. Men vi bruger ikke ret meget tid på at finde ud af, hvad det er, som får folk til at præstere. Vi er nødt til at se på præstationen frem for resultatet. Det er det, som er præstationsledelse. Man skal helt ud og påvirke udfoldelsen af den enkeltes potentiale,« siger Mikael Trolle, der bruger et billede fra sportens verden.

24BUSPix-Cisco-case.jpg

Kan ikke træne

»En spiller har spillet en dårlig kamp, men det kan være, fordi vedkommende var mandsopdækket. Netop fordi han var mandsopdækket, var der to andre, som spillede meget bedre. Det fanger virksomhederne ikke. Man kan ikke lave de rigide resultatmålinger af folk. Det er meningsløst og dræber al motivation,« siger Mikael Trolle.

»I erhvervslivet ser man alt for ofte mennesket som en eller anden given ressource. Virksomhederne køber medarbejderne til at lave et stykke arbejde, og så bliver forretningen bygget på det. Men virksomhederne gør alt for lidt ud af at træne medarbejderne. I sportens verden vil vi ikke acceptere, at spillerne ikke forbedrer sig fra år til år og løbende bidrager med et større potentiale til holdets præstationer,« siger Mikael Trolle, der mener, at virksomhederne ofte forsøger at få deres medarbejdere til at gøre det bedre, men uden at give dem det nødvendige løft.

»Det svarer til, at man siger til en 100 meterløber, at vedkommende skal løbe stærkere, men man giver ham ikke mulighed for at træne. Hvordan kan man – bare ved at øge presset på folk – tro, at det får dem til at præstere bedre? Det kan man kun ud fra den antagelse, at de fra starten er luddovne,« mener Mikael Trolle.

24BUSPix-Siemens-case.jpg

Opfordring fra magtfuld formand

Et af de værktøjer, der gennem mange år har været brugt til at fintune virksomhederne og måle, hvor godt de klarer sig, er målepunkterne KPI. Det er et begreb, der kommer fra engelsk, Key Performance Indicator.

Men den evige fokus udelukkende på resultaterne var for nylig også udsat for kritik af landets mest magtfulde bestyrelsesformand i form af Michael Pram Rasmussen fra A.P. Møller - Maersk.

Da erhvervslivet top mødtes til det årlige VL-døgn, holdt Michael Pram Rasmussen et indlæg om dansk ledelse, hvor han opfordrede virksomhederne til at sætte deres medarbejdere fri.

I Dansk Industri, DI, er man enig i, at virksomhedernes målinger af deres medarbejdere ikke fungerer optimalt. DI holdt for nylig en konference om emnet, hvor der blev set på, om den evige karaktergivning af medarbejderne er pest, kolera eller guds gave til forretningen.

»Benhård fokus på måltal ser ikke ud til at være det rigtige. Nogle af de amerikanske virksomheder er holdt op med at måle medarbejderne, fordi de giver manglende innovation og vidensdeling. De kan være meget demotiverende og angstskabende,« siger fagleder hos DI, Erik Beckmann, der understreger, at han mener, at det er vigtigt for virksomhederne, at de opstiller nogle mål, som de arbejder hen mod.

»Men der skal ledelsesmæssigt mere fokus på det fremadrettede. Der bliver brugt mange ressourcer i virksomhederne på at se, hvordan medarbejderne præsterer, men det sker uden, at virksomhederne får det nødvendige overblik over deres talenter. Målingerne bliver meget bagudrettet. Vejen frem er, at der bliver flyttet flere ressourcer over på at vejlede medarbejderne og finde ud af, hvordan de fremover kan gøre det bedre,« siger Erik Beckmann.

 

Anne-Christine Ahrankiea

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere