Del : SMS
Berlingske Business

Eksklusive tøjdesignere har gode muligheder i Kina

Dansk mode i Kina
Foto:

Der er gode muligheder for danske tøjvirksomheder, hvis de rejser 8000 kilometer mod øst og tør satse på et stærkt og dyrt brand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Er dit brand stærkt nok og ligger dine priser over gennemsnittet, så har du gode muligheder for at slå igennem på det kinesiske marked.

En ny rapport fra EU’s SMV-center i Kina undersøger mulighederne for succes for mindre europæiske tekstilvirksomheder, der satser på det kinesiske marked.

Ifølge rapporten er sandsynligheden for succes stor, hvis tøjfirmaerne satser på at udvikle dyre nicheprodukter.

Også danske tøjfirmaer kan være med på det kinesiske marked, mener eksportchef i Dansk Mode og Tekstil Michael Hillmose, men det kræver, at de satser på individuelle produkter i god kvalitet til en pris lidt over middel.

- Kina er i forvejen oversvømmet af meget billigt tøj, så hvis man vil slå igennem, skal man komme med noget unikt tøj, der koster mere end alt det andet, siger han.

Han fremhæver blandt andet Malene Birger som en dansk tekstilvirksomhed, der kan slå igennem på et marked som det kinesiske, hvor der er hård konkurrence om kunderne

Læs også:

Vækstvirksomheder skal bryde muren til Kina   

Smv'er i Kina skal redde Danmarks vækstproblem

Nyrig og købedygtig middelklasse

Den kinesiske økonomi stormer frem sammen med de andre BRIK-lande, og nu begynder tekstilbranchen også for alvor at være interesseret i de kinesiske kunder.

Dansk Mode og Tekstil peger på individualisme som en af årsagerne til, at kineserne er interessante for danske tøjvirksomheder:

- Den bølge af at alle skal være unikke og specielle, der ramte den vestlige del af verden, er nu kommet til Kina. Der er en stor nyrig og købedygtig middelklasse med et stærkt behov for at skille sig ud, der bevæger sig væk fra den lidt uniform-inspirerede og traditionelle kinesiske mode, hvor alle ligner hinanden.

Hos Dansk Industri Asia Base arbejder man på at hjælpe danske virksomheder ind på det asiatiske marked, og her peger Peter Tabor også på den voksende middelklasse som potentielle aftagere af dansk modetøj.

- Da Kinas middel- og overklasse er stærkt stigende og befolkningen bliver mere og mere bevidst omkring kvalitet og brands, hvilket blandt andet kan ses på det stigende forbrug af luksusvarer, så er der nok ikke nogen tvivl om, at der er potentielle muligheder for mange danske tekstilvirksomheder. Danmark har et godt ry i Kina og Bestseller har en meget stærk position med brands som de fleste yngre kinesere kender, siger han

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere