Del : SMS
Berlingske Business

Ejerviljen sætter kursen for bestyrelsen

RolfHarsløf
Rolf Harsløf er en ivrig sejler, men som i sejlerlivet foretrækker han også i bestyrelsesarbejdet at have noget at navigere efter. "Ejerviljen" skal sætte kursen for  bestyrelsesarbejdet, mener han. Foto:

Det bliver meget nemmere at lægge strategi og styre en virksomhed, hvis man definerer målet med ejerskabet i et særligt »ejervilje-dokument«. Det mener erfaren bestyrelsesformand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis bestyrelsesarbejdet i en ejerledet virksomhed skal blive succesfuldt, er det en væsentlig forudsætning at ejeren har gjort sig klart, hvilke mål han har med at eje sin virksomhed. Hvad vil han have ud af ejerskabet og hvilke begrænsninger lægger målene eventuelt for de midler, der kan tages i anvendelse for at nå dem?

Målene - hvad enten det nu er personlig udvikling, ønsket om at skabe en anerkendt virksomhed, at opbygge en formue, at sikre familien eller noget helt femte - bør udtrykkes i et dokument, som den svenske erhvervsmand og bestyrelses-koryfæ Rune Brandinger har kaldt »Ejerviljen«.

- Ejerviljen behøver ikke fylde mere end et A4-ark. Det er processen og indholdet i dokumentet, der er vigtigt, for det sætter kursen for bestyrelsesarbejdet, siger Rolf Harsløf, leder af »ejerleder-netværket« og selv bestyrelsesformand i tre ejerledede virksomheder.

Udgangspunktet for ejerviljen er, at en effektiv ejerstyring kræver tre instanser som i almindelighed ikke må blandes sammen, nemlig ejerskabet, bestyrelsen og den daglige ledelse.

1. Ejerviljen med et fem-ti års perspektiv er udgangspunktet fra strategien.

2. Strategien med to-tre års perspektiv udformes af bestyrelsen.

3. Strategien realiseres af direktionen og medarbejderne med løbende opfølgning.

Let at tage beslutninger

Som et eksempel på, at det er godt at have ejerviljen afklaret, nævner Rolf Harsløf at det i én af de virksomheder, som han har med at gøre, er udtrykt eksplicit ved, hvilken økonomisk risiko ejeren ønsker at løbe.

- Det gjorde det for eksempel let at afvise et virksomhedskøb. Risikoen lå væsentligt over det niveau, der var fastlagt i ejerviljen, siger Rolf Harsløf.

Han peger desuden på, at det er ekstra vigtigt at holde ejerskab, bestyrelse og direktion adskilt i ejerledede virksomheder, hvor ejerskabet og direktionen er sammenfaldende.

Han peger på, at ejervilje-dokumentet bør være det grundlag, som eksterne bestyrelsesmedlemmer i ejerledet virksomhed accepterer, inden de påtager sig bestyrelsesarbejdet.

Hvis ejerviljen siger, at det vigtigste mål med virksomheden er at skabe trivsel for ejerfamilien, så er det den målsætning, som virksomhedens præstationer skal holdes op imod - og ikke alle andre mål, som man almindeligvis stiller til for eksempel en børsnoteret virksomhed.

Ejerviljen skal gentænkes

- Mange vil måske sige, at det kun er vigtigt at få ejerviljen udtrykt, hvis der er flere ejere. I de situationer kan manglende afklaring lægge en virksomhed i graven. Men også eneejeren kan i høj grad have gavn af det. Det giver klarhed og en mere målrettet indsats for at nå målene, siger Rolf Harsløff.

- Fordelen ligger også i, at eksterne bestyrelsesmedlemmer straks fra begyndelsen får mulighed for at tage stilling til, om de ønsker at være med til at realisere målene, som jo i nogle tilfælde kan være ret specielle, tilføjer Rolf Harsløf

Han opfordrer til, at ejerviljen bør gentænkes en gang om året, uden at dokumentet af den grund nødvendigvis skal revideres.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere