Berlingske Business
LIVE
15:42 Wall Street åbner i lille minus

E-mail markedsføring - hvor svært kan det egentlig være?

Der er forløbet næsten et år siden der blev foretaget væsentlige ændringer i markedsføringsloven,

bl.a. vedrørende e-mailmarkedsføring og uanmodet henvendelser til potentielle kunder. Selv om reglerne er forholdsvis

klare, er der stadigvæk mange virksomheder, som ikke er klar over, hvad man må, og hvad man ikke må.



Der er

ikke meget at tage fejl af, når der direkte i markedsføringsloven 6a står "en erhvervsdrivende må ikke

rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formue-goder."



Der

hvor problemer typisk opstår er undtagelsen til denne hovedregel, som kan være meget svær at tolke. Undtagelsen

til forbuddet er, at en erhvervsdrivende alligevel godt må rette henvendelse til en kunde, hvis man:



l Frivilligt har fået

oplyst kundens e-mailadresse



l Hvis dette er sket i forbindelse med salg af en vare eller tjenesteydelse



l Hvis henvendelsen

sker i forbindelse med markedsføring af lignende produkter eller varer



Allerede her opstår det første problem.

De to første betingelser er rimelig lige til, men spørgsmålet opstår især, når man skal tolke,

hvad der forstås som lignende produkter eller varer. Har man i forbindelse med salget af en bilradio fået oplyst kundens

e-mailadresse, er spørgsmålet om man må sende en e-mail indeholdende reklame for nye bilhøjtalere?



Umiddelbart

er der tale om en vare, som hænger naturligt sammen med den solgte bilradio, men på den anden side er det ikke et lignende

produkt. I det konkrete eksempel vil svaret være nej - man må ikke markedsføre højtalere til kunden, der

købte bilradioen, fordi der ud fra en snæver fortolkning er tale om en anden produktkategori.



Derudover vil det

også være tvivlsomt, om det er tilladt efter bestemmelsen i markedsføringslovens 6a, hvis man fremsender et produktkatalog,

hvor der indgår reklame for andre bilradioer sammen med bl.a. reklame for højtalere og andet biludstyr. Hvis man læser bestemmelsen

med forbrugerbriller, vil det være en overtrædelse af bestemmelsen. Det syntes dog at være en meget restriktiv fortolkning,

og det er tvivlsomt, om det giver anledning til problemer i praksis.



Når kunden frivilligt udleverer sin e-mailadresse,

skal man gøre opmærksom på, at kunden fremover vil modtage reklame fra virksomheden. Det er altså ikke nok

at spørge kunden om kundeoplysninger og e-mailadresse for at registrere vedkommende i en kundedatabase, man skal specifikt

have oplyst, at man fremover vil bruge disse oplysninger til at fremsende reklamer. Kunden skal samtidig med registreringen have haft

mulighed for at sige nej tak til at blive registreret. Denne mulighed for at blive fritaget for reklame skal der også være

ved samtlige efterfølgende henvendelser.



Flere og flere virksomheder benytter SMS i stedet for e-mail til at markedsføre

sin produkter. Dette gælder særlig produkter, som henvender sig til yngre forbrugere. Selv om SMS ikke specifikt er medtaget

i markedsføringslovens bestemmelser, så vil denne form for markedsføring unægtelig falde ind under begrebet

elektronisk post. Igennem længere tid har der ikke været nogen praksis på området, hvorfor det også

kan være svært at forholde sig til, hvad konsekvenserne ved overtrædelse af reglerne er. Der er dog i den forgangne

tid afsagt to domme, hvor virksomhederne er blevet idømt bøder på henholdsvis kr. 15.000 kr. og senest 400.000

kr. for udsendelse af uønsket markedsføringsmateriale. Det kan derfor være meget dyrt for en mindre erhvervsdrivende,

som egentlig i bedste mening ønsker både at yde en service til en tidligere kunde og naturligvis også generere

noget mersalg, at overtræde reglerne. Så er man i tvivl, så lad hellere vær'' - hvor svært kan det være!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen