Del : SMS
Berlingske Business

»Dygtige kvinder ønsker ikke særbehandling«

kvinder
Foto:

De dygtigste kandidater ønsker ikke at blive særbehandlet. Sådan lyder det fra Novozymes' personaledirektør, efter at Lego har ændret jobannoncer for at lokke kvinder til virksomheden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lego har fået flere kvindelige ansøgere ved at gøre jobannoncer mere appellerende til kvinder, kunne Berlingske fortælle i tirsdagsavisen. Legetøjskoncernens metode blev hyldet af DI og rost af flere læsere på de sociale medier tirsdag. Men hos Novozymes og andre børsnoterede virksomheder har man fravalgt at gøre jobannoncer mere kvindevenlige i ordvalg og design for at tækkes de kvindelige talenter.

13BUSlego-bizz-for.jpg

»Det er vores erfaring, at de dygtige kandidater, som vi gerne vil tiltrække, de ønsker faktisk ikke særbehanding. Det skal forstås på den måde, at de dygtige kandidater ønsker sig egentlig bare, at det bliver beskrevet lige ud af posen, hvad stillingen handler om. Så nej, vi har ikke ændret på design eller ordlyd i jobannoncer for at tiltrække flere kvinder,« siger Michael Almer, personaledirektør i Novozymes, og tilføjer:

"Vi oplever i dag, at vi allerede har mange kvalificerede kvinder, der søger vores stillinger. Men jeg er da interesseret i at høre mere om, hvordan Lego har gennemført forandringerne i deres jobannoncer," siger Michael Almer.

I vil jo gerne have flere kvindelige ledere, så har I overvejet om I også skulle gøre jeres jobannoncer mere appellerende for kvinder?

FILE GERMANY ECONOMY LEGO

"Ja, vi har haft diskussionen, da vi på et tidspunkt overvejede, om vi kunne ændre annoncerne for at tiltrække flere med anden etnisk baggrund, men der lærte vi af fokusgrupper, at det ikke ville være en fordel at ændre ordlyden i annoncerne. Så vores fokus er i stedet at beskrive stillingerne så præcis som muligt," siger Michael Almer.

For at få flere kvinder frem i chefstillingerne har Lego også indført en målsætning om, at der i ansættelsespaneler skal være både mænd og kvinder repræsenteret på Legos side. Heller ikke den løsning har man hos Novozymes.

vibeke

" Vi har ikke decideret ansættelsespaneler. Den person, som skal være chef for den nyansatte, det er ham eller hende, der i sidste ende træffer beslutningen," siger Michael Almer.

Men I har jo stadig ikke så mange kvindelige ledere, som I gerne vil have, så hvad gør I?

"Vi har primært arbejdet med feltet af kandidater, og vi har indført en politik om, at vi minimum skal have en kvinde i slutfeltet til alle lederstillinger," siger Michael Almer og oplyser, at slutfeltet oftest er fem til tre personer, som kommer til den sidste og afgørende samtale.

Teamwork

Denne politik samt et kontinuerligt fokus fra ledelsens side på at få flere kvinder i chefstillinger er medvirkende til, at Novozymes andel af kvinder, der bliver forfremmet eller nyansat i stillinger fra manager-niveau og op i år er 41 procent. Dermed ser virksomheden ud til at overgå sin egen målsætning, som er 35 procent.

Berlingske har været i kontakt med flere virksomheder tirsdag for at høre om deres tiltag for at få flere kvindelige chefer ansat. Danfoss har ikke kunnet medvirke på grund af efterårsferie, og det samme er meldingen fra Grundfos og Danske Bank.

Happy smiling business team in office

Fra Nordea lyder det, at man modsat Lego ikke har justeret ordlyden i bankens jobannoncer for at få flere kvindelige ansøgere. Man har heller ikke ansættelsespaneler som i Lego, hvor begge køn skal være repræsenteret på virksomhedens side. Dog har man som i Novozymes "en regel om, at blandt de sidste kandidater til en lederpost er begge køn repræsenteret".  Ligeløn mellem forskellige køn er et stort fokusområde for Nordea, hvor man har opnået gode resultater, lyder det fra koncernen.

"Vi indførte for en del år siden nye jobprofiler, hvor målingen af den enkelte sker på mere objektive kriterier. Lønnen fastsættes herefter på baggrund af den score, som man får i gennemsnit af de fastsatte kriterier. Det har betydet, at vi i langt større grad nærmer os ligeløn, og i visse af profilerne kan vi se, at kvindernes løn rent faktisk er højere end mændenes," oplyser senior pressekonsulent Maria Lindebjerg.

V

Hos Coloplast er man nået langt med at ansætte kvinder i chefstillinger. Her var 40 procent af alle lederstillinger besat af kvinder i sidste finansår (2013/14), og over 56 procent af alle de af de personer, der blev ansatte til lederstillinger, var kvinder, oplyser selskabet.

Det har ikke været nødvendigt for Coloplast at gøre jobannoncer mere appellerende for kvinder.

"Og vi har heller ingen konkrete planer om at gøre det," oplyser senior manager Simon Augustesen fra Coloplast.

q

Lego er lykkedes med at hæve andelen af nyansatte kvindelige ledere betragteligt de seneste år, og koncernens topchef fremhæver selv ændrede jobannoncer som en væsentlig årsag.

»Ved at omskrive jobannoncen og redesigne den har vi faktisk kunnet ændre på antallet af personer, og hvem der søger jobbet (...)Det har været interessant at konstatere, hvordan vi ubevidst har indsnævret kandidatfeltet og sorteret folk fra på et alt for tidligt stadie i rekrutteringsprocessen,« udtalte Jørgen Vig Knudstorp i tirsdagsavisen.

VS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere