Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Drivkraften er kreativitet og venskab

Der tilstrømmer 36-årige Karen Simonsen Shargawi og 35-årige Naja Munthe hæder og erhvervspriser af stort

set enhver slags for tiden. De har nu papir på, at de er dygtige ledere, de har et kendt brand og et stærkt image. Fredag

i sidste uge fik deres firma Munthe plus Simonsen, som laver eksklusivt modetøj til kvinder i alle aldre, Dansk Design Centers

pris for Bedste Brand & Corporate Identity.



I tirsdags blev de udnævnt til årets bedste unge virksomhedsledere

i Ernst & Young og ErhvervsBladets Entrepreneur of The Year-konkurrence. Og allerede nu ved de, at de den 18. november i år

modtager International Award For Commercial Prestige - New Millennium Award i Rom. En pris som gives på baggrund af firmaets

image, baseret på et unikt design og høj kvalitet.



- Vi er inde i en helt fantastisk udvikling lige nu. Modens verden

har som sådan altid været kategoriseret som noget hurtigt omsætteligt, flygtigt og overfladisk. Derfor er det en

stor glæde for os at blive anerkendt i andre kredse end modebranchen. De priser, vi har fået betyder, at vi som aktører inden

for moden får lov at vise, at vi kan gøre os gældende blandt resten af erhvervslivet, siger Karen Simonsen.











Kvinder

er bare bedst

Det havde hverken hun eller Naja Munthe regnet med, da de i 1991 begge startede på design-uddannelsen på

Kunsthåndværkerskolen i Kolding. Naja Munthe, der oprindeligt kommer fra Silkeborg og Karen Simonsen, der er fra Viborg

besluttede efter afgangsprøven fra skolen - der bestod af en herrekollektion - at forfølge lykken som selvstændige.





De fik mulighed for at leje sig ind i et baglokale på 15 kvadratmeter i Kronprinsessegade i København.



Tre

år senere kom nabobutikken til. I dag har de 40 mennesker ansat, omsætningen runder sandsynligvis 40 mio. kr. i år,

og de kører en international forretning med flere salgssteder ude i verden.



Samtlige 40 ansatte i firmaet er kvinder.

Alligevel fastholder Munthe og Simonsen, at det i højere grad er et resultat af tilfældigheder end en kønsbevidst

personalestrategi. Da de fornyligt besluttede, at det var på tide med en økonomidirektør, var der kun en enkelt

kvinde, der søgte. Hun fik jobbet.



- Det har ikke noget med at gøre, at vi vil vise verden, at kvinder kan klare

sig uden mænd. Vi har ikke besluttet, at vi kun vil ansætte kvinder, men det har vist sig, at kvinderne bare er de bedste,

siger Naja Munthe.



De har dog på et tidspunkt haft en mandlig kok ansat. Det vil de gerne igen.











Mere strategi

end før

Drivkraften for den virksomhed, de har bygget op, er kreativitet, fokus på kvalitet og et godt venskab.



I

de otte år Munthe plus Simonsen hidtil har eksisteret, har Naja og Karen holdt sig til at designe efter deres eget hoved, uden

hensyn til, hvad trenden siger er smart lige nu. De benytter sig ikke af såkaldte trendbureauer, som lever af at lave tidsåndsanalyser

til en lang række tøjdesignere og store modekoncerner, der er afhængige af, at deres produkter passer til tiden.





I dag designer Munthe plus Simonsen to årlige kollektioner, forår og efterår.



Det er en langvarig proces

før en kollektion kan præsenteres, for deres koncept er baseret på, at den ene kollektion adskiller sig markant

fra alle tidligere kollektioner.



Munthe og Simonsen har ikke hidtil gjort så meget ud af femårsplaner og forretningsstrategier.





De har designet tøj og folk har købt det - ganske simpelt. Den hidtidige succes har været baseret på at producere højkvalitets tøj, der adskiller sig fra alt andet men efterhånden som virksomheden vokser, er de samtidig blevet mere bevidste om, at det primært af hensyn til de ansatte er nødvendigt at have nogle fikspunkter for fremti den, som virksomheden kan styre efter.

- Indtil videre har vi haft succes med at drive virksomheden uden fastlåste retningslinjer for fremtiden.

Det har givet os den handlefrihed, der er nødvendig i vores branche. Men det er klart, at når man har ansvaret for 40 menneskers fremtid, så kan man ikke tillade sig at tage en dag ad gangen, siger Naja Munthe. Karen Simonsen fortsætter:

- Vi har altid været gode til at tænke fremadrettet i forbindelse med vores kollektioner.

- Og vi er blevet bedre til at lave forretningsmæssige fremtidsplaner.

- Men det er stadig baseret mere på, hvad vi har lyst til end, hvor mange penge vi kan tjene, siger Karen Simonsen.

Ambitioner om vækst

Under overfladen lurer dog også nogle ambitioner om at skabe noget større.

Derfor er nogle af de planer, der skal realiseres i fremtiden, oprettelsen af en kollektion rettet mod en større målgruppe.

- Vi vil gerne lave en kollektion, der favner flere forbrugere.

Samtidig ved vi, at mange af vores nuværende kunder køber en del af deres tøj andre steder, og dem vil vi gerne have til at købe mere af deres tøj hos os. Det skal dog stadig være eksklusivt og baseres på faglige ambitioner om at skabe produkter af høj kvalitet, siger Karen Simonsen. Livet som selvstændig erhvervsdrivende kvinde bliver ofte anset som en nærmest umulig cocktail, der må ende galt, fordi der ikke er tid til karriere og familie på samme tid.

Og der er da heller ikke afset tid til de store familiedannelser for hverken Naja Munthe eller Karen Simonsen, som dog begge har kærester, og ikke anser deres karriere for at være en forhindring for et normalt familieliv.

Karen Simonsen har desuden datteren Amina på næsten tre år, som ind imellem ser mere til barnepigen end Karen selv synes om.

- Men jeg er god til at prioritere familien, når jeg har fri. Så koncentrerer jeg mig om at være sammen med Amina og giver hende min fulde opmærksomhed, siger Karen Simonsen.

Naja Munthe har ingen børn, og selvom hun gerne vil have børn på et tidspunkt, har hun ikke gjort sig nærmere overvejelser over, hvornår det skal ske.

- Jeg vil gerne have børn, men jeg føler ikke, at jeg har givet afkald på noget, fordi jeg har en karriere, siger Naja Munthe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen