Berlingske Business
LIVE
08:10 Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA 

Dit brok skader kollegerne - her er løsningen

sur

Hvis dit engagement på arbejdspladsen kommer ud som brok, ender du med at irriterer dine kolleger så meget, at arbejdsmiljøet tager skade. Derfor skal du lære at brokke dig rigtigt.

Det er hverken din barske chef eller de lange arbejdsdage, der slår kollegernes arbejdsglæde ihjel på jobbet. Dét, der er allermest ødelæggende for miljøet på arbejdspladsen, det er i stedet alt dit brok. Eller dine kollegers brok.

Ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet Arbejdsglæde nu er brok på danske arbejdspladser dét, der vækker allermest irritation. Således siger hver tredje medarbejder, at lige præcis brok fra en kollega var det, der sidst gav en dårlig arbejdsdag.

Ledighed Få ventes i job med nyt kontanthjælpsloft Flere ledig

Morten Esmann Andersen støder tit på problemet gennem sit job som karrierekonsulent i Ingeniørforeningen IDA. Derfor har han samlet 5 gode råd til at give jobbet mening.

»Jeg har mange, især unge medlemmer, der fortæller mig, at brokkehoveder forpester deres hverdag i virksomhederne,« siger han.

For Morten Esmann Andersen er det dog vigtigt at skelne mellem brok og konstruktiv kritik:

»Problemet er, når en kollega konstant brokker sig over stort og småt - især småt - og som tydeligvis ikke selv har tænkt sig at gøre noget problemerne. Det kan vi slet ikke holde ud.«

Tirsdag - Jeanette Fangel Løgstrup

Ønsket om forbedringer

Han understreger, at det er afgørende for udviklingen i virksomhederne, at medarbejderne konstant er på udkig efter og taler højt om ting, der kan gøres bedre.

»Den engagerede medarbejder kritiserer manglerne ud fra et konstruktivt ståsted. Det vil sige, at vedkommende ikke bliver ved med at brokke sig over det samme, men rejser sin utilfredshed over for de rette ledere - det vil sige dem, der kan gøre noget ved - eller selv tilbyder at finde en løsning. Brokkehovedet derimod når ikke videre end til at skælde ud og sprede negativ energi. Og det gider ingen høre på,« siger karrierekonsulenten.

For selv om brokkehovedets udgydelser måske udspringer af et ægte ønske om at forbedre ting, så er det ikke sådan kollegerne opfatter én, når man udtrykker sig negativt og uden vilje til selv at gøre noget for at ændre tingene. Tværtimod får man et dårligt ry, som er svært at ryste af sig igen, siger Morten Esmann Andersen:

»Når du brokker dig over små ting uden at gøre noget ved det, fremstår du som en smålig person, der går op i ting, du ikke kan eller vil ændre. Det skaber et skær af negativitet og manglende handlekraft omkring dig og du ender med at demotivere dig selv. Samtidig opstår der en tendens til, at du tiltrækker andre brokkehoveder. «

Det gælder i endnu højere grad, hvis din leder ikke arbejder samme sted som dig: Afstand mellem leder og medarbejder kræver klar kommunikation.

Find selv en løsning

Morten Esmann Andersen har en løsning til den enkelte, der er kommet til at male sig op i brokke-krogen.

»Næste gang du skal til at brokke dig, så tænk over, om du ikke i stedet kunne komme med et forslag til en løsning frem for at fokusere på problemet. Kan du komme med en løsning, så drop brokkeriet, og foreslå i stedet, at du går i gang med at forbedre den mangel, du ser. Omvendt, kan du ikke komme med en løsning eller ved, hvor du skal henvende dig med problemet, så ti stille. Ellers er du blot med til at skabe et dårligt arbejdsklima,« siger han.

Karrierekonsulenten henviser til undersøgelser, der viser, at når du fokuserer på at være glad, så opfatter hjernen det, som om du er gladere, og så bliver du gladere - og modsat. Derfor risikerer brokkehovedet at hvirvle sig selv ud i en negativ og nedadgående spiral.

28BUStdc1-123812.jpg

Lederens dobbelte opgave

Selv om et brokkehoved direkte er med til at skabe et dårligt arbejdsklima, advarer Morten Esmann Andersen alligevel lederne mod blot at se brokkeren som problemet.

»Det er lederens ansvar at få stoppet brokkeriet. Men det er også lederens ansvar at undersøge kernen i brokkeriet. For bag brokkehovedets ukonstruktive facon kan sagtens gemme sig reel kritik, som blot har fået et forkert udtryk. Derfor bør lederen både se konkret på det problem, som medarbejderen brokker sig over, og arbejde med at ændre den måde, som medarbejderen udtrykker sig på,« siger han.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen