Del : SMS
Berlingske Business

»Det kræver øvelse«

27BUSsus-125237.jpg
Sus Skjold Klamer brød sig oprindeligt ikke om at blive testet, men synes nu, at det er fint at få testet, om man passer ind i en given virksomhed. Foto: Sophia Juliane Lydolph

De første gange, man gennemfører en rekrutteringstest, tager det længere tid. Derfor kan det være en god idé at forberede sig ved at finde nogle test på nettet, fremhæver Sus Skjold Klamer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Find nogle test på nettet og prøv dem. Det er et godt udgangspunkt for at øve sig, når diverse test vælter ned over én i kampen for at få det nye job.

Sådan lyder det fra Sus Skjold Klamer, der er uddannet fra Roskilde Universitet og arbejder med kommunikation.

Businessman Choosing the right person

1. februar begynder hun i nyt job og har i alt fire gange skiftet job i karrieren, og hver gang har hun været ude for enten en test eller en opgave.

Hun har generelt gode oplevelser med testene, men der har også været nogle mindre gode oplevelser. Hun har et klart råd til jobsøgende kandidater. Det gælder om at forberede sig.

»De første gange, man gennemfører disse test, vil man være længere tid om at udfylde dem. Jeg har ikke oplevet, at rekrutteringsteamet har spurgt ind til det ved den efterfølgende samtale, men tidsforbruget er i de fleste test også en faktor. Derfor vil man sandsynligvis fremstå anderledes ved større kendskab til testtypen,« siger Sus Skjold Klamer, der engang har været ude for en ret ubehagelig oplevelse.

»Jeg har desværre en enkelt gang været ude for at få en færdighedstest tilsendt med det samme, efter at ansøgningen var fremsendt. Jeg tog testen, som var helt ny for mig, og så hørte jeg ikke yderligere fra virksomheden, før den kunne meddele, at stillingen var besat til anden side,« siger Sus Skjold Klamer.

Kan nå længere

Hun fremhæver, at hun i begyndelsen af karrieren helst var fri for test, fordi hun mente, at den personlige samtale måtte være afgørende. I dag har hun det anderledes.

»Rigtigt mange ansøgere opfatter test som mere negative, end de er. Nu skal jeg se, om jeg er god nok. Når det gælder personlighedstesten, er man altid god nok. Dér handler det mere om, hvorvidt man passer ind i stillingen og i virksomheden,« siger Sus Skjold Klamer, der mener, at nogle af spørgsmålene i personlighedstestene kan være tåbelige.

27BUScamilla-125214.jpg

»Eksempelvis kan man skulle svare på, om man er konfliktsky eller ikke, men det kan være svært, når man ikke kender sammenhængen. Fordelen ved brug af testene er, at man når længere i samtalerne. Det bliver mere legalt at spørge ind til de personlige præferencer hos ansøgeren,« siger Sus Skjold Klamer, der mener, at alle test skal følges op af en samtale eller i det mindste en tilbagemelding.

Nima 2

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere