Del : SMS
Berlingske Business

Det er så let at skabe eksportsucces

Global Match
Poul Ingolf Strandmark, vicedirektør hos storsækkeformidleren Bluepack i Odense, forklarer Ole Lindholm, eksportrådgiver i Danmarks Eksportråd, om sin virksomheds udfordringer og forhåbninger. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix

Simple spørgsmål kan blive store udfordringer, når virksomheder ønsker at give sig i kast med eksport. Læs her, hvilken nytte en mindre virksomhed havde af at stille spørgsmål under et enkelt arrangement.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lokalet er fyldt til randen med spørgelystne mænd og kvinder, som repræsenterer et væld af små og mellemstore danske virksomheder.

Alle deres spørgsmål handler om eksport.

Det er midt i januar, og Danmarks Eksportråd har inviteret til “Global Match”. Her kan små og mellemstore virksomheder møde de handelschefer, som til daglig er spredt ud over danske ambassader og konsulater verden over.

En af de tilstedeværende virksomheder er Bluepack, hvor vicedirektør Poul Ingolf Strandmark har taget turen fra Odense til Eigtveds Pakhus lige ved siden af Udenrigsministeriet i København.

Læs også på evb.dk:

Eksportvirksomheder skruer op

Eksport-virksomheder tror på 2011

Dansk eksport overrasker positivt

Halvandet års eksporterfaring

Bluepack er en lille virksomhed, som omsætter for omkring 50 millioner danske kroner årligt. Virksomheden koncentrerede fra sin grundlæggelse i 1953 i mange år om det danske marked, men for halvandet år siden besluttede man at bevæge sig ud på eksportmarkedet.

- Fra gamle dage var vi en produktionsvirksomhed, der fremstillede sække til landbruget - også det man kaldte julesække. I dag sælger vi vævede storsække, som kan løfte fra 15 kilo og til et par ton, forklarer Poul Ingolf Strandmark.

I Danmark sælger Bluepack primært til fødevareindustrien. Når morgenmad eksempelvis bliver blandet til müsli, bliver det blandet et eller andet sted, fyldt på storsække og kommer over til pakkecentralen.

Arla er en af de hjemlige aftagere af sække. Når mejerikoncernen sælger mælkepulver til Nestlé, sælger man det i storsække med 1.250 kilo i hver.

Det første halvandet år på eksportmarkedet har foreløbig ført Bluepack ud på markederne i Sverige, Finland, Ungarn, Polen og Ukraine. Cirka 90 procent af salget går til Danmark, og otte procent går til Sverige. Målsætningen er, at cirka 50 procent af salget skal foregå som eksport inden for tre-fem år.

Næste skridt er Sydamerika

Næste skridt for Bluepack er at indtage Sydamerika. Virksomheden har kontakt til en dansk agent, som arbejder fra Uruguay, og det brasilianske marked er meget interessant, da landbrugssektoren i landet er verdens førende inden for en lang række fødevarer. Mange af disse kan med fordel fragtes og eksporteres i storsække.

Nu vil Poul Ingolf Strandmark gerne vide, hvor stor en barriere det portugiske sprog er. Portugisisk er hovedsproget i Brasilien i modsætning til resten af Sydamerika, hvor man taler spansk. Bluepacks agent i Uruguay er velbevandret i spansk, men har det sværere med portugisisk.

I Eigtveds Pakhus deler han derfor sin bekymring med Nicolai Prytz, dansk generalkonsul i São Paulo.

- Du kan relativt nemt konvertere spansk til portugisisk. Der er et meget stort flow af forretningsfolk gennem Sao Paolo, og folk, der arbejder i forretningsverden, kan som regel tale spansk, fortæller Nicolai Prytz.

Foruden sproget vil Poul Ingolf Strandmark også gerne høre, om importlicenser kan giver kvaler for Bluepack i Brasilien. Hertil svarer generalkonsulen, at storsække bør være relativt lette at få ind i landet.

- Det er noget andet, hvis du skal ind i en sektor, hvor der er nogle stærke regulatoriske krav. Det kan eksempelvis være medicinske produkter, tilføjer Nicolai Prytz.

Han beder derefter Poul Ingolf Strandmark om at sende ham produktbeskrivelser, så ambassadens handesafdeling får mulighed for at undersøge, hvor meget tolden beløber sig til. Samtidig vil han undersøge, hvor mange skatter og afgifter, der bliver lagt oven i tolden, når storsækkene skal ind i landet.

Ekstra viden i bagagen

“Global Match” har blot varet i tre timer, da Poul Ingolf Strandmark igen vender næsen mod Fyn og har fået besvaret sine spørgsmål - og lidt til.

Han er blandt andet blevet opmærksom på programmet “Vitus”, som Danmarks Eksportråd også står bag.

Her bliver din virksomhed parret med en eksportrådgiver med det mål at gøre den givne eksportforretning til en succes inden for ni måneder. Eksportrådet råder over cirka 350 eksportrådgivere, som beskæftiger sig med 65 forskellige markeder.

Prisen for at være med i Vitus er 74.200 kroner, men så får du samtidig offentligt tilskud. Du får eksempelvis et tilskud på 65 procent af rådgivningstimerne.

Programmet er forbeholdt små og mellemstore virksomheder, og du skal have erfaring fra mindst ét eksportmarked for at komme i betragtning.

Du kan læse mere om Vitus på Udenrigsministeriets hjemmeside.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere