Del : SMS

»Det er lettere at tjene penge, når man sælger begejstring«

21BUSsheela-soegaard-BIG.jpg
Overskrift
Mangfoldighed i ledelsen er ifølge Sheela Søgaard nøglen til gode beslutninger i virksomheden
21BUSsheela-soegaard-BIG.jpg
Overskrift
Mangfoldighed i ledelsen er ifølge Sheela Søgaard nøglen til gode beslutninger i virksomheden

Administrerende direktør Sheela Søgaard fra arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group mener, at mangfoldighed giver bedre beslutninger i en virksomhed og dermed bedre resultater. Og mangfoldighed er i hendes optik ikke blot et spørgsmål om køn, men også om nationalitet, alder og meget andet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sheela Søgaard har det globale ansvar for det succesfulde arkitektfirma Bjarke Ingels Group (BIG), hvor hun er partner og administrerende direktør. BIG har 230 arkitekter fordelt på tegnestuerne i København og New York og projekter i gang i mere end 20 lande. Tegnestuen har, bortset fra et enkelt år, oplevet fremgang. I 2014 var overskuddet godt 16 mio. kr., og egenkapitalen var i det forgangne år steget til 34 mio. kr.

Bjarke Ingels har gentagne gange tildelt Sheela Søgaard æren for tegnestuens succes med udsagn som:

»Hun er en kombination af at være helt ufatteligt tjekket, samtidig med at hun er en utroligt behagelig menneskechef.«

21BUSlagarde2-121620.jpg

Men hvordan forholder 40-­åri­ge Shee­la Sø­gaard sig til, at kvinder i ledelsen giver en bedre bundlinje?

Hun er lidt i vildrede med, hvordan hun skal forholde sig til udsagnet. Til daglig tænker hun ikke så meget over det:

»Om jeg har et Y-kromosom eller ej, og hvilken effekt det har, spekulerer jeg ikke over. Jeg er mere en krop, der udfører mit arbejde bedst muligt.«

Hun dvæler ved, hvad der er årsag og virkning. Hun mener, at det aldrig har været et bevidst valg fra Bjarke Ingels’ side, om BIG skulle have en kvinde eller mand i spidsen. Den åbenhed, tror hun, er helt afgørende.

Når en beslutning skal træffes, handler det om – på den behagelige måde – at have så meget konflikt som muligt, fordi konflikt avler overvejelser af mange aspekter.

Sheela Søgaard, administrerende direktør, Bjarke Ingels Group
DEL CITAT

Mangfoldighed, ja tak

Sheela Søgaard dribler behændigt argumenterne hen imod mangfoldighed – herunder kvinder i ledelse. Her tror hun nemlig, at svaret gemmer sig:

»Vi har over 30 forskellige nationaliteter. Hos BIG er vi en meget mangfoldig virksomhed. Det kan godt være, at der i partnerkredsen ikke er andre kvinder end mig, men der er helt utroligt mange forskellige mænd og mange nationaliteter. Eksempelvis har vi i vores ledelse både en homoseksuel direktør og en tysk ingeniør, og tidligere var vores direktør for tegnestuen i Danmark en kvinde. Hun er i øjeblikket på barsel.«

Composite image of businesswoman using a tablet

Hun er heller ikke i tvivl om, at mangfoldigheden øger indtjeningen:

»Det hænger sammen med, at vi har et selskab, hvor folk er begejstrede. Det er lettere at tjene penge, når man sælger begejstring.«

Men ikke mindst betyder de mange forskellige stemmer og forskellighederne, at beslutninger bliver bedre:

»Når en beslutning skal træffes, handler det om – på den behagelige måde – at have så meget konflikt som muligt, fordi konflikt avler overvejelser af mange aspekter. Og hvis mangfoldigheden skal fungere, så aftvinger det også respekt for det anderledes. Kompromiset bliver ofte den rigtige, gode løsning.«

Bosse

En afart af det mangfoldige og den kvindelige stemme i ledelsesrummet har ifølge Sheela Søgaard været, at BIG har været god til at fastholde medarbejdere. Og i BIG er der ansat mange kvinder – især i USA. I den sammenhæng er Sheela Søgaard en rollemodel, som andre kvinder kan spejle sig i.

»Og i den sammenhæng er kvindekønnet stadig den laveste fællesnævner. Det skal man ikke underkende, når man etablerer et mangfoldigt ledelseshold. Så skaber du en mangfoldig pipeline af talent, og det, tror jeg, har lige så meget at sige.«

Dorte Toft

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere