Del : SMS
Berlingske Business

Det er ikke kun størrelsen der tæller

pix-KHALIFA
Foto:

Fordelen ved at være stor gælder tilsyneladende kun til et vist punkt. De største virksomheder i USA ser ud til at være hinsides denne grænse.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nogle ting her i verden bliver bare større og større. Skibe og fly, skyskrabere og indkøbscentre – overalt bliver rekorder rutinemæssigt brudt.
 
Selskaber drives også som større og større enheder. Men selv om tendensen til at blive stadig større kan iagttages af enhver, er den økonomiske fordel lidt mindre indlysende, fremgår det af en artikel fra The Economist i Berlingske Business Magasin.
 
Containerskibe er et meget godt eksempel på, hvordan økonomien bag størrelsen fungerer i virkeligheden. De første containerskibe dukkede op i løbet af 1950erne, og de kunne dengang medtage 480 tyvefods containere, kaldet TEU i branchen. I 2006 kunne de største rumme 15.000 TEU. 
 
Omkostningsfaktorerne kan et langt stykke ad vejen forklare udviklingen: Transport tilføjer intet til den endelige værdi af en vare, så det er af afgørende betydning at minimere omkostningerne.
 
Men det er muligt at nå grænsen for økonomisk vinding ved blot og bar størrelse. Mellem 1931 og 2007 steg rekorden for verdens højeste bygning fra 381 til 828 meter. Da bygningerne begyndte at blive højere, faldt de faste omkostninger pr. kvadratmeter i forhold til jordprisen markant. 
Men andre faktorer har siden vist sig at spille en rolle. Vindens påvirkning af en bygning stiger eksponentielt med højden, hvilket betyder, at designet bliver stadig mere komplekst og kostbart. Et nyligt studie af Steve Watts og Neal Kalita fra konsulentfirmaet Davis Langdon viser, at konstruktionsomkostningerne pr. kvadratmeter stiger, i takt med at en bygning bliver højere.

"Vinderens forbandelse"
 
Virksomheder er også blevet større med tiden. 

Et vue over eksempelvis USAs økonomi viser en kolossal spredning i virksomhedernes størrelse: Omkring en tredjedel af amerikanske arbejdere er ansat i en af de seks millioner mindre virksomheder med færre end 100 ansatte, mens en anden tredjedel er ansat i en af de 980 store virksomheder med over 10.000 ansatte. Men den langvarige tendens synes at gå i retning af større virksomheder.
 
Men i nogle tilfælde synes den samlede omkostningsfunktion at dokumentere, at grænserne for vækst er nået for nogle af de helt store virksomheder, skriver The Economist.
 
Studier af fusioner synes at underbygge dette. “Vinderens forbandelse” er betegnelsen for det fænomen, at fusio­ner ødelægger værdier for aktieejerne i den virksomhed, der står tilbage. Forskning foretaget af konsulentfirmaet McKinsey giver én forklaring: Op mod to tredjedele af de ledende medarbejdere overvurderer synergi­effekten ved en fusion og sætter gevinsten op mod 25 procent for højt.
 
Læs hele artiklen fra The Economist i Berlingske Business Magasin torsdag 8. november 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere