Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Derfor skal du takke ja til invitationer fra ukendte på LinkedIn

g
Lise Dan, IDA.

Karriererådgiver i IDA, Lise Dan, mener, at du som udgangspunkt skal være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer på LinkedIn. Det er et netværk, der kan booste din faglighed og brancheindsigt.

Skal du sige ja eller nej, når en sydafrikansk akademiker spørger, om I skal connecte på LinkedIn? Eller hvad med en studerende på dit faglige felt? Eller en du slet ikke har en anelse om, hvorfor vedkommende vil forbinde med netop dig? Er det mon en, der vil sælge dig noget?

Du er på LinkedIn for at skabe et godt netværk med tidligere kolleger, chefer, folk fra spændende arbejdspladser, interessante brancher og folk med samme faglighed som dig selv. Derfor mener karriererådgiver i IDA Lise Dan, at du skal sige ja til det meste.

”Du skal som udgangspunkt være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer, hvis de har en faglig og karrieremæssig relevans for dig. Også selvom du synes, at de ser lidt mystiske ud, så kan du altid spørge: Du har inviteret mig til dit netværk – og jeg vil godt høre, hvor vi har fælles faglige eller karrieremæssige interesser,” siger Lise Dan, der også har sammensat 10 gode råd til at forbedre din LinkedIn-profil.

IDA

Vigtigt med global interesse

Som udgangspunkt skal du tænke i, at dine forbindelser på LinkedIn ikke behøver at lave det samme som dig eller være i den samme branche. Du skal samle på forbindelser fra bestemte faglige områder, specialister, ledere og beslutningstagere – og sig endelig ja til interesserede fra udlandet.

”I dag handler det meget om at have et globalt perspektiv i din karrierepleje og din karriereplanlægning. Så spørger en interessant profil fra Sydafrika om at være en del af dit netværk, så sig ja og vis dit øvrige netværk, at du orienterer dig globalt,” siger Lise Dan.

Du kan jo også have kolleger, som arbejder fra distancen på udlandet – og det er et godt signal at sende, at du har forbindelser med udenlandske fagfæller.

21BUSThomas-Gregers-Honor--.jpg

Følg med på et dynamisk arbejdsmarked

Lise Dan mener også, at vi skal tage højde for, at arbejdsmarkedet i dag er meget dynamisk. Vækst og forandringer kan ske meget hurtigt og derfor er det en fordel at have et mangfoldigt netværk at trække på.

”LinkedIn er et professionelt netværk, hvor vi skal hjælpe hinanden. Derfor skal dit udgangspunkt altid være: Hvad kan jeg gøre for dig? Spørg ind til dem, der vil i netværk med dig. Hvad interesserer de sig for. Det er rigtig vigtigt, at du er parat til at give – uden at forvente at få noget igen,” siger Lise Dan. Hvis du vil have god respons på din profil, så påpeger Lise Dan, at det er vigtigt med et professionelt billede på din LinkedIn-profil.

STOCKS- LINKEDIN/

Er det salg og spam?

Du kan selvfølgelig godt risikere, at du ender med at sige ja til nogle kontakter, som efterfølgende vil sælge noget til dig.

”Det er selvfølgelig ikke okay, at vedkommende ikke på forhånd fortæller, at det var formålet. Men så kan du jo vælge at droppe vedkommende igen. Men du skal ikke som udgangspunkt være bange for nye forbindelser. LinkedIn er jo et netværk – og det er meningen, at du skal udvide dit netværk,” siger Lise Dan.

05MAGMAGASINET-SOENDAG-09#4.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Danmarks første kvindelige general

Kan man have for mange kontakter?

Kan man ikke få for mange kontakter på LinkedIn? Her er svaret fra Lise Dan, at det kan man ikke, hvis de er relevante. Mange virksomheder bruger LinkedIn til rekruttering af nye medarbejdere og laver et baggrundstjek af kandidaternes erfaring – men arbejdsgivere kigger også på kandidaternes evne til at netværke.

”Det var en myte for ti år siden, at man sendte et forkert signal, hvis man havde for mange kontakter – og for mange anbefalinger. Så ville man se mistænkelig ud. Det gør man ikke. Antallet af kontakter afhænger ofte af landene, du samarbejder med – og hvor mange år, du har været på LinkedIn,” siger Lise Dan.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

ferie

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen