Del : SMS

Derfor overlever vestjysk møbelmester krisen

uy
Adm. direktør Orla Dahl Jensen - Actona Company A/S i Tvis ved Holstebro. Foto:

Møbelbranchen i Danmark ligger reelt i ruiner. Alligevel er en af Vestjyllands største iværksættersuccesser samtidig en af de få funklende stjerner i den danske møbelbranche.

Artiklen fortsætter under annoncen
Midt- og Vestjylland var for en halv snes år siden næsten plastret til med meget store møbelfabrikker med hundredvis af ansatte.

I dag er der ikke meget tilbage af den engang så betydningsfulde møbelindustri.

Omvendt er det dog gået med direktør Orla Dahl Jepsen og hans virksomhed Actona, der er blevet et møbelmekka, som i denne og næste uge tiltrækker indkøbere fra store dele af verden i forbindelse med virksomhedens halvårlige husmesse.

Virksomheder henvender sig primært til midtermarkedet og nedefter. Hos Actona finder man ikke højtprofilerede klassikere fra Danmarks designkoryfæer. Vi befinder os i en helt anden prisklasse, men her i det imposante showroom ligner møblerne nu alligevel en million.

Møblerne, der udvikles og designes af Actonas egne folk ofte i samarbejde med kunderne, typisk store møbelkæder, fremstilles hos underleverandører primært i Kina. I Tyrkiet lever en marmorfabrik udelukkende af at producere til Actona.

De senere år har vestjyderne selv kastet sig over produktion dels på en fabrik i Ukraine og dels på to fabrikker i Kina. Den ene blev overtaget så sent som i september i år.

Eksporterer 80 pct.

Tilsammen beskæftiger fabrikkerne omkring 1.000 medarbejdere. Actona har også lagerfaciliteter i England og Kina. I landet mod øst er der også en kvalitetsafdeling og administration.

80 procent af Actonas omsætning hentes på eksportmarkederne.

På hjemmebanen i og omkring Tvis fylder virksomheden godt op. I Tvis er der mere end 35.000 kvadratmeter under tag, men det har været nødvendigt med yderligere plads. Derfor har Actona overtaget et par store, ledige industribygninger i nærheden. Virksomheden har netop overtaget et tidligere garnspinderi, Danspin, i Holstebro, hvor de 10.000 kvadratmeter skal bruges til lager.

Lige meget, hvordan man vender og drejer det, må man sige, at Orla Dahl Jepsen har fået meget ud af sin ét-årige handelsuddannelse. Hans egen udlægning er, at den vigtigste succesparameter har været at sætte det rigtige hold.

- Udgangspunktet er simpelt. Du skal have et produkt i den rette kvalitet, til den rigtige pris, og så skal du levere til tiden. Ellers giver det jo heller ikke mening for kunderne at handle med en virksomhed som vores i Tvis. Men det er da klart, at jeg, som virksomheden er vokset, har haft behov for at skaffe flere kompetencer ind i huset, og her har jeg altså haft evnen til at sammensætte det helt rigtige hold, siger Orla Dahl Jepsen, der er vild med idræt, og som gennem fem år var formand for håndboldklubben Team Tvis-Holstebro.Han erkender, at det har været nemmere at sætte et erhvervshold end et håndboldhold.

- I virksomheden er det ret enkelt, hvis du får en medarbejder med kompetencer, der er bedre end dine egne på et område.

Det skal man selvfølgelig udnytte ved at give vedkommende et ansvar, der svarer til kompetencerne, forklarer Orla Dahl Jepsen.

Tjek resultatet

I dag er den 53-årige direktør en etableret erhvervsmand i det vestjyske. Resultatorienteret og risikovillig er karakteristiske træk ved vestjyden, der efter starten i 1981 knoklede sig til sit første »wake up call«.

- Jeg arbejdede som en sindssyg i en årrække og troede derfor også, at jeg ville tjene en masse penge. Men hvis du bruger flere penge, end du tjener, nytter det jo ikke. Det fik vi rettet op på, og skal jeg give et standardråd til andre iværksættere, må det være, at de laver en resultatopgørelse hver måned. Kun på den måde ved man, om man er på rette vej, siger Orla Dahl Jepsen, der i naboen Ib Mortensen fandt den første stamspiller til sit hold. Det var ikke mindst hans fortjeneste, at der kom styr på økonomien.

Krisen har imidlertid også strejfet Actona og midlertidigt bremset vestjydernes vej mod en milliardomsætning, men allerede inden, den viste sit ansigt, gennemførte virksomheden en ny strategiplan med en klar graduering af kunderne i tre typer. Det har virket. I dag er omsætningen gået lidt frem med 20 procent færre medarbejdere.

- En af de ting, vi opdagede, var, at vi gennem årene havde behandlet alle vore kunder mere eller mindre ens uanset deres betydning for os. Det har vi gjort op med, og i dag ønsker vi selv at vælge vore kunder på de forskellige markeder. Tidsrøverne får naturligvis ikke samme behandling som stjernekunderne, som vi til gengæld gennem fælles udvikling virkelig skaber værdi for, forklarer Orla Dahl Jepsen.

Vækststrategien er der ikke slækket på. »2 i 12« er overskriften på en plan om at nå to milliarder i omsætning i 2012. Det bliver, på grund af krisen, måske først i 13, 14 eller 15, men målet er der for vestjyderne, der har det meget lidt beskedne mål at blive en af verdens førende leverandører af boligindretningsprodukter. Seneste aggressive tiltag var etableringen af selskabet Spizy, der skal udvikle og sælge interiør- og isenkramprodukter via Actonas salgskanaler. I spidsen for Spizy står en anden Jepsen, Poul Jepsen, der er mest kendt for sin tid som topchef i Zone Company.

Fællestrækket med Actona bliver også kinesisk produktion i vid udstrækning. Orla Dahl Jepsen var en af de første til at vende fingeren nedad for Danmark som produktionsland.

- Allerede da tekstilindustrien udflagede for 20 år siden, så jeg, hvor det bar hen ad også for møbelindustrien. Vi kan selvfølgelig godt producere herhjemme, hvis der er et tilstrækkeligt videnindhold i produkterne. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at Grundfos eller Danfoss en dag ikke har produktion i Danmark, men møbelproduktion i det segment, vi befinder os i, er ikke realistisk i Danmark, forklarer vestjyden, der allerede i sine allerførste, unge år som selvstændig af konkurrencemæssige årsager forlod den dyre italienske marmor til fordel for tyrkisk.

Verden er dynamisk set fra Tvis, hvor medarbejderne tre-fire måneder om året må spejde langt efter rorgængeren. Da tilbringer han tiden i sin hacienda i Marbella i Sydspanien med hustruen, Susanne Dahl Jepsen og ses ofte på områdets golfbaner. Orla Dahl Jepsen bevæger sig nødigt for langt væk fra en sådan.

I det daglige kan han nu undværes i virksomheden, men alle kan være forvisset om, at han holder øje med udviklingen - i dag mere i controllerens rolle.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere