Del : SMS
Berlingske Business

Derfor er Novozymes-bossen i Davos

Novozymes_Davos_Business
Overskrift
I mandags præsenterede Steen Riisgaard sin afløser som topchef hos Novozymes - bare et par dage senere bliver Peder Holk Nielsen introduceret for de magtfulde cirkler ved World Economic Forum i Davos. Foto:
 

Læs her Steen Riisgaards egen beretning fra de magtfuldes møde i World Economic Forum.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er to væsentlige grunde til, at jeg er i Davos. For det første er det en kæmpestor markedsplads, hvor man kan møde CEOs for store kunder og partnere. I løbet af en koncentreret periode er her mange uformelle muligheder, der ellers kan være svære at komme i nærheden af. Samtidig er jeg i år i den situation, at jeg har min afløser Peder Holk Nielsen med hernede, hvilket betyder, at jeg også kan introducere ham til alle disse CEOs. Det er jo en kanon mulighed for at få ham på banen som min afløser.

Og så er det hernede, at meningerne dannes. Her tænker jeg både med hensyn til NGOerne, politikerne og virksomhederne, der alle er meget indflydelsesrige. For os gælder det jo om, at de forstår, hvad vi beskæftiger os med. At de ved, hvor meget man kan opnå med vores grønne teknologi, så det forhåbentlig bliver reflekteret i politiske beslutningsprocesser rundt omkring i verden efterfølgende. Jeg var i Davos første gang i 2010, og da blev jeg nærmest flået levende, hvis jeg nævnte ordet biobrændstof. Men jeg var stædig og tog talrige diskussioner, hvor jeg talte med afsæt i fakta og videnskab. Jeg blev ved. Og overlevede. Det var en hård kamp, fordi så meget i forbindelse med biobrændstoffer var blevet bundet op på følelser. Og på blandt andet den baggrund synes jeg, at vi kan se tingene ændre sig så småt.

I år er det for første gang et tema i de officielle programmer, at det ikke handler om "food vs.fuel", men i stedet om "foodandfuel". Det er vores indspark, der er blevet taget med her. Noget som vi fremførte sidste år. Så har det været det hele værd.

Davos er et vigtigt sted i forhold til at kunne forstå, hvor verden er ved at gå hen. I går aftes var jeg for eksempel til en session om skifergas, der jo på mange måder er en energirevolution. Her sad jeg med topchefer fra nogle af verdens største virksomheder. Og det er et område, hvor der er mange dynamikker, der ændres. Her er det vigtigt at forstå, hvordan dette kan influere vore nuværende og fremtidige kunder.

På det forretningsmæssige område er det vigtigt at vise, at vi kan være en relevant partner på innovation og bæredygtige teknologier. Og ellers prøver vi at sikre, at der er så mange som muligt, der forstår, at bioteknologi kan løse rigtigt mange af verdens udfordringer allerede i dag. Det er ikke et teknologisk fatamorgana langt ude i horisonten. Det gør vi på mange planer hernede, for eksempel ved at være aktive på et område såsom consumer products. At få producenterne af disse mangeartede produkter, med mange komplet forskellige værdikæder, til at forstå bæredygtighedsaspektet. Vi engagerer os også på landbrugsområdet i Davos. Her handler det om at skabe en forståelse af, at biomassen kan være en ekstra indtægtskilde for landbruget. Noget der kan skabe mere værdi, samtidig med at vi sikrer en mere bæredygtig verden. Sådanne budskaber er der meget lydhørhed over for i øjeblikket.

I Davos bliver man nødt til at gå til den. Det er et støjende sted. Alle kæmper om ordet. Vi forsøger altid at være på plads med det analytiske. Vores argumenter skal være velbegrundede. De skal være faktuelt og videnskabeligt baseret. De skal anvise løsninger. Tilføre værdi - økonomisk, socialt, bæredygtighedsmæssigt.

Nogle steder sidder man sammen med rigtigt mange mennesker. Måske 100 i en sal - og her gælder de aktives demokrati. Vi er aktive. Det er sjældent, at vi blot sætter os over i hjørnet og kigger på.

Davos giver muligheden for at tage bestik af, hvor verden er på vej hen. Og kan vi hernede skubbe en lille smule til verden, få den til at bevæge sig en lille smule i en bedre retning, så er jeg sådan set meget tilfreds.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere