Del : SMS
Berlingske Business

"Der er mange måder at barbere en ged på"

Agner Rokos
Chef for Hærens Operative Kommando Generalmajor Agner Rokos. Foto:

Agner Rokos, chef for Hærens Operative Kommando, har ansvaret for 8.500 mennesker med et job, der kan koste liv og lemmer. Det kan kun fungere på den tillid, der er skabt mellem leder og medarbejder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som chef for Hærens Operative Kommando er det en stor del af Agner Rokos' ledelsesopgave at tænke det utænkelige. At tænke ud af boksen og forestille sig en fjende, der er så ondskabsfuld, at man er nødt til at være klog. Strategisk tænkning er en hoveddisciplin i et moderne forsvar, for har man ikke tænkt opgaven godt nok igennem, ender det ultimativt med meningsløse tab af liv.

"Udgangspunktet er, at vi står over for en agerende og handlende modstander, der ikke vil os det godt. Vi visualiserer scenarier og muligheder og taler hele tiden om ’hvad nu hvis’. Vi prøver at vælge den løsning, der giver færrest mulige bank, og dur den ikke, har vi også andre med," siger Agner Rokos.

For det trænede øje er rangen generalmajor. Den slags kan man aflæse på chefens skulder, og den slags lærer man hurtigt i en virksomhed, der adskiller sig væsentligt fra de fleste andre organisationer på i hvert fald to måder: Hver eneste soldat ved, at hans leder engang har været, hvor han selv er. Og hver dag handler om liv og død; især meget håndgribeligt, når kisten med Dannebrog og en endnu død dansk soldat bæres ud af militærflyet.

"Som leder i forsvaret har man ikke kun ret til at handle; man har pligt til at handle. Det er en undladelsessynd at lave være med at handle, hvis man har informationer, der bør handles på, for i sidste ende er det liv eller død, vi beskæftiger os med. Dybden i lederskabet forstår du først den dag, du erkender den etiske dimension, og for mig er ledelse ikke et privilegium, men en forpligtelse. Lederen er forpligtet – også til at tage Sorteper, hvis en operation ikke forløber som forudset eller ønsket," siger Agner Rokos.

Rambo er død

Selv havnede han ved et rent og skært tilfælde i uniformen. Hørte til dem, i datidens optik, uheldige, der i slutningen af 1970’erne ikke trak frinummer ved sessionen. Oven i købet blev han efter værnepligten udtaget til sergent. Lederevnerne var åbenbare, og selv var han allerede solgt. Paradoksalt nok, i hvert fald i omverdenens øjne, på grund af det uanede spand af muligheder og friheden til at tænke selv, der lå i uniformen. Og nej, det var ikke kæft, trit og retning – og er det endnu mindre i dag, hvor ikke bare Matadors oberst Hackel, men også Rambo for længst er afgået ved døden.

"Ungdomsoprøret skyllede også ind over Forsvaret, og oberst Hackel-typerne var en uddøende, om end karismatisk race, allerede da jeg ankom. Selv forsøger jeg at give udstrakt plads og frihed til den enkeltes måde at gøre tingene på. Det giver en utrolig motivation, når man beder folk om at komme med deres bedste løsning. Paradokset er naturligvis åbenlyst her, for som leder vil man gerne have, at folk har de samme billeder af målet og måden, vi når det på, i deres hoveder. Jeg ser sådan på det, at der er mange måder at barbere en ged på, og det er sjældent, jeg bliver skuffet," siger Agner Rokos.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 10. december.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere