Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Den virtuelle auktionshal

Bag hjemmesiden står et af de få selskaber, der har formået at klare sig positivt igennem IT-nedturen - nemlig Autocom

A/S. En e-handelssucces skabt og indtil videre også bevaret som ren familievirksomhed af brødrene Grøftehauge

i Odense.


- Det er ikke fordi pengene vælter ind, men vi har sorte tal og det kan man vist roligt betegne som en succes

indenfor e-handel, siger direktør Peter Grøftehauge, Autocom.


Historien om det fynske firma er en kavalkade af

klassiske problemer for nystartede virksomheder. Tre familiemedlemmer, som kæmper om de professionelle roller. Arbejde i døgndrift,

der slider på familielivet. Pengemangel. Et produkt, der tager evigheder om at blive færdigudviklet. Et marked, som ikke

er der, når produktet endelig er der. Finansieringsproblemer. Selvfinansierende eller søge fremmed kapital.

Rollespil

Det

hele starter i 1995, da Peter Grøftehauge og hans bror Mar-tin får en god idé. De vil skabe en online bilauktion.

Som naive iværksættere starter de udviklingen. Martin Grøftehauge er en dygtig programmør og står

for softwareudvikling. Peter Grøftehauge er afsætningsøkonom og fungerer som forretningsmanden. Faderen har en

baggrund i automobilbranchen og er tilknyttet som konsulent. De tre finder hurtigt ud af, at et professionelt samarbejde er noget

andet end familiært samvær. Den ældste af brødrene, 34-årige Peter Grøftehauge, er ud fra et

professionelt synspunkt det naturlige valg som direktør, men alligevel er der en del konflikter omkring rollefordelingen.


-

Der går lang tid før det bliver afklaret, siger direktør Peter Grøftehauge, Autocom.






Årelang

udvikling

Hele opstartsfasen handler om softwareudvikling. Brødrene mister overblikket, og udviklingen trækker ud i det

uendelige.


- Vi havde slet ikke styr på processen på det tidspunkt. Vi troede hele tiden, at vi var lige ved at være

færdige, men det endte altså med at tage fire gange så lang tid at få systemet gjort brugbart, siger Peter Grøftehauge.


Penge

er der ikke rigtig nogen af. Peter Grøftehauge har sit job hos Alfa Laval i Kolding, og Martin Grøftehauge tager et

konsulentarbejde hos Kort- og Matrikelstyrelsen for at få økonomien til at hænge sammen. I 1997, efter to års

udviklingsarbejde, kan Peter og Martin så præsentere den første udgave af auktionen. Peter siger sit job op for

at satse 100 pct. på firmaet. Problemerne er dog ikke over-stået. To år med 80 timers arbejdsuger slider på

familielivet, og Peter har pludselig en række familiære problemer, han skal tage sig af. Oveni det finder brødrene

ud af, at online-auktionen ikke slår an.

Klassisk iværksætterfejl

I deres iver efter at udvikle et "genialt"

produkt glemmer de at undersøge markedet. Er kunderne interesserede i en netauktion? Er de klar til at bruge den? Det sidste

viser sig at være problemet. Ikke mange bilforhandlere er i 1997 koblet på internettet. Auktionen lukkes ned igen efter

seks måneder.


- Det kørte, men det kørte skidt. Vi var alt for tidligt ude, siger Peter Grøftehauge,

Autocom.


Så nu står de med et firma, der har bøvl med rollerne, et produkt, som ikke kan sælges og en

familie i opløsning. Men viljen er der stadig og ingen af dem har mistet troen på ideen. De finder ud af, at det professionelle

marked mangler nogle systemer til vurdering af biler. Et af problemerne med den digitale bilauktion er, at forhandlerne ikke kan holde sig

orienteret omkring markedspriser.


- Er man i tvivl om markedsprisen på en traditionel auktion, holder man øje med

ham, man ved har styr på priserne. På net-auktionen mangler det referencepunkt, siger Peter Grøftehauge, Autocom.


De

udvikler Autocom Prisberegning, som bliver introduceret i 1998. Systemet giver brødrene fodfæste på det professionelle

marked. Året efter lancerer de forbrugerudgaven - www.bilpriser.dk. Firmaet begynder at tjene penge og ansætter den første

eksterne medarbejder til programudvikling.

Styr på Danmark

I år 2000 genoptager Peter og Martin ideen om en virtuel

auktionshal. Det følgende år lykkedes det at få auktionen til at køre optimalt. Markedet er i de fire år,

der er gået blevet modent til at købe biler online. Selskabet har nu tre kerneaktiviteter. Auktionen, Autocom Prisberegning

og bilpriser.dk. Alle tre kerneområder kører tilfredsstillende og det er tid til at søge nye vækstmuligheder.




det tidspunkt møder Peter Grøftehauge Johnny Bihl fra revisionsselskabet Deloitte & Touche til en konference om

vækst. Peter føler, at virksomheden har brug for hjælp til at virkeliggøre deres vækstambitioner.

Johnny Bihl, leder af Deloitte & Touches Videncenter Vækst, ser gode muligheder i familien Grøftehauges koncept.

Martin og især Peter skal blive bedre til at fokusere på de faktorer, der skaber vækst og glemme alle de mange ideer

fra, der ikke bidrager til væksten.


- Der er absolut ikke tale om handlingslammelse i selskabet. Tværtimod. Peter

Grøftehauge har så mange ideer, at det største arbejde for mig er at koge alle ideerne ned til nogle ganske få

brugbare ideer, siger Johnny Bihl, partner i Deloitte & Touche.

International vækst

Peter og Martin Grøftehauge

har igennem længere tid leget med tanken om at lancere bilpriser.dk på det tyske marked, men er klar over, at det er en

kæmpe udfordring for en selvfinansieret virksomhed med kun 11 ansatte.


- Successen afhænger af om vi formår

at skabe en høj kendskabsgrad, siger Peter Grøftehauge.


Virksomhedens beskedne størrelse er en væsentlig

barriere for en succesfuld internationalisering.


Hele organisationen er afhængig af ganske få nøglepersoner.

Peter Grøftehauge er en type, der gerne vil styre tingene selv, men Johnny Bihl får overbevist ham om, at det er nødvendigt

at uddelegere en del af ansvaret, hvis internationaliseringen skal lykkes. Det handler om, at den danske del af forretningen skal

kunne klare sig selv, mens han satser alt på at stable noget på benene i Tyskland.


En anden barriere for Autocoms

tyske ambitioner er selskabets økonomi. Autocom har indtil videre været selvfinansierende.


- Det har været

en væsentlig årsag til successen. Vi har aldrig været tvunget til at forcere udviklingen. Havde vi fået en

stor pose penge var vi sikkert gået ned, som så mange andre, siger Peter Grøftehauge.


Selvfinansieringsprincippet

holder man i første omgang fast ved.


- Planen er, at vi forsøger at starte op på egen hånd i Tyskland.

Hvis det mislykkes, så overvejer vi flere andre muligheder, herunder at finde partnere, der har økonomien til at hjælpe

os videre, siger Peter Grøftehauge.


Lanceringen af den tyske version af bilpriser.dk sker i løbet af foråret, og

hvis det lykkes, så står England og Frankrig, som de næste udfordringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen