Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Den nye kollega er hurtig, aldrig syg og aldrig på ferie

Navne og dage
ARKIVFOTO.

Har du tænkt tanken, hvordan du vil reagere, når din leder – og det ligger måske ikke så langt ud i fremtiden – kommer og præsenterer din nye kollega, som er en helt anden type end de medarbejdere, I normalt plejer at rekruttere? Hun har nogle af de samme kompetencer som dig, men hun er hurtigere til at løse opgaverne, og så er hun altid i topform og driftssikker døgnet rundet. Hun har ingen sygedage og intet behov for ferie. Og kompetenceudvikling er noget, der som oftest kan klares med en opdatering fra IT-afdelingen. Reaktionen vil nok være alt fra varm velkomst til meget stor skepsis.

Din nye kollega kunne være Erna. Erna er en robot, som det seneste års tid har arbejdet med kundeservice i Nordea Liv & Pension, hvor den løser sags­behandlingsopgaver, men det kunne også være en hvilken som helst anden kunstigt intelligent supercomputer. En robot med virtuelle kompetencer, der både kan organisere, strukturere, analysere og argumentere i en hastighed, hvor vi ikke kan være med.

robotter
For abonnenter LÆS MERE : Topchefer: Robotter skaber flere danske job

Det, vi for år tilbage tænkte på som science fiction, er i dag virkelighed, og robotterne hører ikke længere kun til i produktionen – nu gør de også deres indtog ved skrivebordene.

Det kan måske virke som en skræmmende tanke, men med den udvikling, vi ser i dag, hvor medarbejdere søger og ønsker job, der er både udfordrende og udviklende, må det alt andet lige være positivt, at en robot kan overtage og dermed fjerne nogle af de mest kedelige og rutineprægede arbejdsopgaver.

Men det handler ikke kun om at kunne tilbyde attraktive job. Kundeservice og effektivitet er også et vigtigt parameter, og her kan en automatisering af processer også være medvirkende til, at vi som kunder i et forsikringsselskab, en a-kasse eller hos advokatfirmaet kan få svar på vores spørgsmål inden for ganske få timer, også selv om svaret måske skal kvalificeres af en »fysisk medarbejder«.

Detail of a businessman writing on his agenda

For et par dage sidste spiste jeg frokost med et par sagsbehandlere, og snakken faldt på en artikel fra Business.dk om førnævnte robot Erna. Sagsbehandlerne var som udgangspunkt positive over for brug af robotter, da de dermed ville kunne fokusere på mere komplicerede sager, og der ville blive mere tid til udviklingsopgaver.

Men de var også godt klar over, at med robotternes indtog ville der formentlig skulle ske en nedskæring i antallet af medarbejdere. For i sidste ende handler det ikke kun om fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere med spændende arbejdsopgaver, men også om at drive en forretning.

Det vil uden tvivl være udfordrende for mange medarbejdere, når den sags­behandling, de har håndteret i mange år, gradvist overtages af en robot. Men jeg tror nu ikke, at medarbejdere i første omgang skal være så forskrækkede.

IDA

Jeg tror på, at man skal se indførelse af robotteknologi lidt som indførelse af nye IT-systemer, hvor flere arbejdsopgaver løses via systemet, og de manuelle opgaver bliver færre og færre.

Man skal se det som en hjælpende hånd. Vi vil ikke blive erstattet af robotter fra den ene dag til den anden, men vi skal nok indstille os på, at der i rigtigt mange virksomheder vil blive sat projekter i gang i de kommende år med fokus på, hvordan vi kan arbejde smartere, og det er netop det, en robot kan være med til.

07BUSPIX-UNIVERSAL-ROBOTS-1.jpg

Men inden vi nu begynder at blive alt for bekymrede over alt det nye, skal jeg lige minde om, at mange af os allerede i dag gør brug af robotteknologi – for eksempel når vi beder Apples elektroniske assistent Siri ringe op på vores iPhone, eller når vi selv scanner vores varer i supermarkedet.

I vores jubel eller bekymring over ny teknologi er det til syvende og sidst vigtigt at holde fast i en vigtig kendsgerning: Robotter kan ikke erstatte os alle – der skal også være nogen til at oplære og programmere dem.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen