Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Forskellen på kvinder og mænd er stor, når det gælder lederdriften

09BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg
Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne. PR-foto

Andelen af mænd, der peger på højere løn som en motivation for at blive leder, er dobbelt så stor som blandt kvinderne, viser ny undersøgelse.

Det kan næppe komme bag på nogen af jer, som fra tid til anden falder over en af mine klummer i Berlingske og på Business.dk, at jeg mener, der kan siges rigtigt mange gode ting om lederjobbet. Ikke, at jeg påstår, at et job med lederansvar er en dans på roser eller den eneste rigtige karrierevej for alle – absolut ikke – men har man lysten, evnerne og ambitionerne, vil jeg til enhver tid stå fast på, at et lederjob kan være særdeles berigende, udfordrende og lærerigt.

Men faktisk er der meget stor forskel på, hvad der driver danske ledere til at bevæge sig hen ad ledervejen – og det især bemærkelsesværdige er, at der faktisk er stor forskel på, hvad drivkraften er for mænd og kvinder. Det fremgår af en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 2.335 ledere.

1sektion

Topscorer for både mandlige og kvindelige ledere, når de skal beskrive motivet til at blive leder, er personlig udvikling efterfulgt af indflydelse. Det er ikke overraskende. Men kigger man længere ned på listen, dukker der nogle spændende forskelle op.

Jeg noterer mig blandt andet, at langt flere kvinder end mænd er drevet af lysten til personaleledelse. Mens 32 procent af de kvindelige ledere har svaret, at lysten til personaleledelse er blandt årsagerne til, at de har takket ja til en lederkarriere, gælder det kun for 24 procent af de mandlige ledere.

28BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Der er nok en tendens til, at kvinder generelt er meget optaget af at motivere, engagere og sætte det rigtige hold af medarbejdere – og alt andet lige er det jo dét, ledelse af medarbejdere handler om. Ja, det er også en MUS-samtale eller to i løbet af året, og ja, det er også samtaler om løn og sygefravær. Men først og fremmest handler lysten til personaleledelse om lysten til i det daglige at være den, der går forrest som motivator og den, som sørger for det rette miks af medarbejdere og arbejdsopgaver.

Generelt ser man i øvrigt i disse år desværre en tendens til, at mange især unge har et køligt forhold til personaleledelse. Af en undersøgelse om lederambitioner blandt 18-30-årige, som Lederne lavede tidligere på året, fremgik det, at manglende lyst til personaleansvar faktisk var nummer ét på listen over årsager til ikke at ønske sig et lederjob.

Når det er sådan, tror jeg til en vis grad, at det handler om manglende konkret viden om, hvad det vil sige at have personale­ansvar, og hvor meget (eller lidt) det reelt fylder i en leders hverdag. Men det kan måske også skyldes, at nogle af de unge personligt har haft mindre heldige oplevelser som ungarbejdere med ledere, der ikke har været ideelle rolle­modeller for potentielle kommende ledere.

Danske penge. Pengesedler og mønter.

Tilbage til undersøgelsen om motiver for at blive leder, hvor en anden bemærkelsesværdig kønsforskel handler om løn: Andelen af mænd, der peger på højere løn som en motivation for at blive leder, er dobbelt så stor som blandt kvinderne.

Jeg tror såmænd ikke, mænd grundlæggende sætter større pris på god løn end kvinder, men der er nok stadig en tendens til, at det er langt mere legitimt for mænd at tale om løn, end det er for kvinder, og der er også, når vi taler familiemønstre og normer, en tendens til, at manden i mange familier fortsat er familiens primære forsørger og derfor naturligvis interesserer sig for det konkrete udbytte af sit arbejde.

Men hvad så med magt? Er det også et motiv til at blive leder?

Her er svaret et højt og klart nej – både fra mænd og kvinder. Ledere anno 2017 vil gerne have indflydelse, men det er ifølge undersøgelsen ikke status og slet ikke magt, som lokker. Både blandt mænd og kvinder er der således kun sølle én procent, som har udpeget magt som et væsentligt motiv til at blive leder!

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen