Del : SMS

Den gennemsnitlige danske boss har ikke oplevet lønfest

Løn

Kontoransatte og håndværkere har i gennemsnit fået større lønstigninger end de danske chefer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Trods skriverier om store lønbonus og gyldne håndtryk, har den gennemsnitlige danske chef ikke oplevet nogen lønfest de seneste år.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten på baggrund af Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) konjunkturstatistik.

For mens lederne i gennemsnit årligt fra 2005 til 3. kvartal 2011 har fået 2,9 procent i lønstigning, så har f.eks. kontoransatte fået 3,4 pct., håndværkere 3,5 pct. og medarbejdere på højt kvalifikationsniveau fået 3,1 pct.

- Vores tal viser, at lederlønningerne er steget mindre end andre grupper på arbejdsmarkedet, hvis man ser på tallene over en længere periode, siger vicedirektør i DA Fini Beilin.

- De ledere, der typisk får al den offentlige opmærksomhed, når det gælder deres løn og lønstigninger, er lederne i de helt store virksomheder i Danmark. Og de ledere tegner ikke det generelle billede. Der er en verden til forskel, om du er adm. direktør i Novo Nordisk eller Danfoss, eller om du er underdirektør i en mellemstor, jysk industrivirksomhed. Den forskel gælder generelt, men især nu, da der er krise, er de mindre og mellemstore virksomheder hårdere ramt, og det smitter selvfølgelig også af på lønnen, forklarer Niels Westergård-Nielsen, professor og lønforsker på Handelshøjskolen til Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsblad Agenda.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere