Del : SMS
Berlingske Business

DEN EMPATISKE LEDER

DEN EMPATISKE LEDER - 1

Artiklen fortsætter under annoncen
Stik modsat den dynamiske leder er den empatiske leder som regel en rigtig god personaleleder. Denne type leder vægter medarbejdertilfredshed højt vil til hver en tid have forståelse for, hvad der rører sig blandt medarbejderne.

- Lederen, der har succes med empatisk ledelse, er i stand til at skabe rigtig gode resultater gennem sine medarbejderes motivation og loyalitet. Denne succes deler lederen gerne med sine medarbejdere, for eksempel ved at omtale virksomhedens eller afdelingens resultater som ‘vores’, siger Melina Søderberg.

Ulempen ved den empatiske lederrolle er, at de kan have tendens til såkaldt indirekte ledelse. Det vil sige, at i stedet for at give klart udtryk for, hvilke opgaver der skal løses, bruger lederen først tid på at tale om alt muligt andet. Først senere drejes samtalen ind på, hvad der skal gøres.

- Til forskel fra den dynamiske leder, der gerne giver ordrer, ønsker den empatiske leder at få medarbejderen til at forstå, hvorfor et problem må løses, siger Melina Søderberg.

Den empatiske leder kan have svært ved at håndtere konflikter, og får af samme årsag ikke altid taget hånd om problemerne i tilstrækkelig god tid.

Endelig kan den empatiske leder have svært ved at forstå de medarbejdere, der har en dynamisk tendens, og hvis drivkraft er konkurrence, resultater og magt. Det, at de dynamiske medarbejdere ikke kan ledes igennem forståelse og coaching, som er den empatiske leders varemærke, kan gøre det svært at skabe resultater, og kan føre til lederens egen frustration og stress.

DEN DYNAMISKE

DEN PRAKTISKE

DEN VISIONÆRE

Gode ledere kender deres fejl

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere