Berlingske Business
LIVE
17:47 Strategic Investments hyrer aktiehandler som ny direktør

De tager klienter i begge ender

Det er ikke så sjældent, at Advokatnævnet er blevet bedt om at tage stilling til, om reglerne er overtrådt.





I Shu-bi-duas berømte sang om den "meget smarte advokat" beskrives denne bl.a. med at "han tager klienter

i begge ender". I det virkelige liv er dette naturligvis klart forbudt efter de advokatetiske regler.



Det fremgår

udtrykkeligt af de såkaldte "advokatetiske regler" i afsnittet under interessekonflikter, at en advokat i samme sag

ikke må rådgive, repræsentere eller virke for to eller flere klienter, hvis der består en interessekonflikt

mellem disse. En advokat må heller ikke påtage sig en parts sag efter først at have repræsenteret eller rådgivet

modparten. Dette gælder også, hvis der ikke aktuelt er en interessekonflikt, men der består en nærliggende

risiko for, at en interessekonflikt vil kunne opstå.

Eksistensberettigelse

Reglen har naturligvis sin baggrund i,

at det er kernen i advokaternes eksistensberettigelse, at der ikke må sættes spørgsmålstegn ved, om advokaterne

i behandlingen af en sag udelukkende varetager den pågældende klients interesser. Han bør ikke have sine tanke

hos tidligere klienter eller sin egen grådighed.



Selv om reglerne egentlig virker ganske klare, er det ikke så sjældent,

at Advokatnævnet er blevet bedt om at tage stilling til, om reglerne er overtrådt.



Advokatnævnet har i denne

forbindelse den grundlæggende regel, at det er tilladt for en advokat at medvirke til stiftelse eller berigtigelse af kontrakter,

hvis der er enighed mellem parterne.



En advokat må således gerne bistå en køber og en sælger,

der har indgået en købsaftale om en ejendomshandel, med at udfærdige skødet og sende det til tinglysning.





Bliver køber og sælger imidlertid senere uenige, f.eks. fordi køberen nu hævder, at ejendommen er

behæftet med mangler, bør advokaten hverken hjælpe den ene eller den anden af parterne.



Og hvis en advokat

på vegne af et selskab udfærdiger en ansættelsesaftale med selskabets direktør, må advokaten ikke efterfølgende

repræsentere direktøren i en sag mod selskabet.

Dobbeltrolle

I de seneste uger har der i pressen været

en del omtale af en sag, som to af Danmarks tre største advokatfirmaer har været involveret i. I den ene sag har Advokatrådet

nu rejst sag ved Advokatnævnet mod Kromann Reumert, idet Kromann Reumert efter Advokatrådets opfattelse har indtaget en dobbeltrolle

som rådgiver for både DONG og Elsam i en indbyrdes strid om et aktiekøb.



Endvidere er også Plesner

Svane Grønborg for nylig blevet kritiseret som aktiv rådgiver for begge parter i det juridiske slagsmål mellem

disse to energiselskaber.



Disse sager er formentlig et symptom på, at de helt store danske advokatkontorer er blevet for

store.



Der er simpelthen ikke tilstrækkelig mange tilsvarende store danske erhvervsvirksomheder at rådgive, hvorfor

det er de samme få advokatfirmaer, der dukker op på banen gang på gang.

Skadelige

Desværre er sådanne

sager temmelig skadelige for advokaternes omdømme, idet netop de helt store advokatfirmaer vel burde være forgangsmænd

med at holde de advokatetiske regler i højsædet.



De danske regler har den svaghed, at der er et meget bredt spillerum

ved vurderingen af, hvad en "interessekonflikt" egentlig er. Efter min opfattelse burde man derfor i Danmark overveje en

betydelig skærpelse og præcisering af de advokatetiske regler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen