Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne har den korteste arbejdsuge

strøget
Strøget i København. Foto:

Sammenlignet med andre EU-borgere er danskerne dem, der lever med den korteste arbejdsuge. Det gør det lettere for kvinderne også at være med på arbejdsmarkedet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danmark ligger på førstepladsen blandt EU-landene, når det handler om at have de korteste arbejdsuger. En undersøgelse om europæernes arbejdstid i 2010, som Eurostat har gennemført, viser nemlig, at danskerne i gennemsnit er det folkefærd, der lægger færrest timer på jobbet om ugen, sammenlignet med borgerne i de øvrige EU-lande. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

I gennemsnit arbejdede en dansker 37,7 timer om ugen, mens EU-gennemsnittet ligger på 40,4 timer. Hele fire og en halv time mere end danskerne bruger en brite på sit arbejde med en arbejdsuge på 42,4 timer.

Forsker i arbejdsvilkår Mette Deding fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) er den korte arbejdsuge en betingelse for, at Danmark fortsat kan holde førstepladsen i en anden disciplin i EU-sammenhæng, nemlig at vi her i landet har den højeste andel af kvinder på arbejdsmarkedet.

Målet er nået

- Hvis man kigger på det samlet, har vi faktisk opnået det, vi gerne ville. Vi er lykkedes med at have kvinderne ude på arbejdsmarkedet, samtidig med at vi som familier selv tager os af vores børn. For godt nok har vi daginstitutioner, men vi har jo ikke udliciteret al børnepasningen til barnepiger og den slags, siger Mette Deding til Magasinet Arbejdsmiljø.

Herhjemme er forskellen på mænd og kvinders ugentlige arbejdstid også kun en halv time, mens mændene i andre lande typisk arbejder to timer mere end de fuldtidsarbejdende kvinder. Der tager kvinderne sig i høj grad af det praktiske i hjemmet, mens der er større balance i fordelingen af de opgaver her i Danmark. Med en længere arbejdsuge vil den balance nemt kunne gå tabt og især ramme kvinderne.

- Så bliver det til et valg om, hvorvidt man vil være på arbejdsmarkedet, eller man vil have børn, sådan som vi har set udviklingen gå i retning af i Sydeuropa, siger hun til magasinet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere