Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne går syge på arbejde

20100311_evbsyg

Frygt for at miste jobbet har under krisen medvirket til færre sygemeldinger. Og det er ikke nødvendigvis positivt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lav fraværsprocent er et tegn på godt arbejdsmiljø. Det har i hvert fald længe været holdningen, men det er ikke nødvendigvis sandheden under en finanskrise, skriver Nordjyske Medier.

Her forklarer HR- og udviklingskonsulent hos virksomheden Grobund, der hjælper virksomheder med at skabe et bedre arbejdsmiljø, Tue Isaksen, at der ikke nødvendigvis er lighedstegn mellem godt arbejdsmiljø og lavt sygefravær.

Læs også: Lyver om sygdom for at undgå fyring

Et andet perspektiv

Han har talt med flere virksomheder, der mente sygefraværet var i en positiv udvikling. Blandt andet  en virksomhed, der klappede i hænderne over at være gået fra en sygefraværsprocent på 14 til 0,7.

Tue Isaksen har dog også talt med medarbejderne.

Og det viser sig, at flere af dem ikke melder sig syge, selvom de er det. I stedet forsøger de at bevare positionen i virksomheden under krisen. Det kan dog også være positivt for virksomheden, men kun på kort sigt.

- Medarbejderne er i en stresstilstand. De er effektive, men de forbruger også flere ressourcer, end de får ind, og derfor lukker kroppen ned for nogle systemer. De kan holde til det i en periode, men på sigt risikerer de at blive kørt fysisk ned, siger Tue Isaksen til Nordjyske.

Vær opmærksom

Han mener derfor, det er vigtigt at virksomhederne er opmærksomme på deres medarbejdere.

- Hvis en medarbejder begynder at have sygefravær flere gange fordelt over nogle få måneder, bør man tage en snak med vedkommende, lyder det.

Tue Isaksen vil ikke sætte konkrete tal på, hvad en sund sygefraværsprocent er, da det afhænger af branchen.

Læs også:


Pjæk kan gavne virksomheden

Virksomheder glemmer de stressede medarbejdere

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere