Del : SMS

Danskerne er vilde med kopivarer

I år har SKAT stoppet kopivarer over 1000 gange. Gennemsnitsprisen og antallet af varerne stiger fortsat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne køber flere kopivarer, og kopivarerne bliver også dyrere. Sidste år stoppede Skats specialenhed kopivarer over 1000 gange, hvilket gav et samlet omfang på langt over 70.000 piratkopier af tøj, tasker og ure.

Modtagerne af varerne er som regel de danske internetforbrugere. I 2010 havde hver kopivare i gennemsnit en værdi på 1279 kroner, men i første halvdel af 2011 har Skat stoppet 400 forsendelser, og her har gennemsnitsprisen været 2448 kroner. Det skriver Børsen onsdag.

Ikke nok med at varerne bliver dyrere. Sagerne med kopivarer bliver der også flere af. I 2009 havde fangsten af kopivarer en værdi af 45 millioner kroner, mens den i 2010 steg til over det dobbelte til en værdi af 91 millioner kroner. Og de 400 forsendelser, som SKAT har stoppet i år, tyder også på et højere niveau. I EU ser man den samme tendens som herhjemme.

Det stigende antal pakker er udtryk for, at internethandlen er stigende. Det mener Lars Kryger Nielsen, specialkonsulent for Skats Task Force for Varemærkeforfalskning.

"Med mange mindre pakker i stedet for én container får vi formentlig stoppet færre af kopivarerne. Vi fanger stadig store forsendelser og hele containere med varemærkeforfalskninger, men vi ser ikke lige så mange som tidligere. Når en sælger gemmer sig bag en hjemmeside i eksempelvis Kina, er det jo sværere for den virksomhed, hvis varemærke bliver krænket af kopiering, at finde frem til den ansvarlige," siger Lars Kryger Nielsen til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere