Del : SMS
Berlingske Business

Danske virksomheder sylter socialt ansvar

pix-csr
Kofi Annan var hovedtaler til CSR Awards 2013 i Holstebro, hvor APT vandt prisen for virksomhedens arbejde med socialt ansvar. Foto:

Danske virksomheder holder sig fra internationale standarder, når de skal rapportere om socialt ansvar, og dermed dømmer en ny analyse Danmark på niveau med Nigeria og Kasakhstan, når det gælder CSR.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nigeria og Kasakhstan er normalt ikke lande, vi sammenligner os med, men ikke desto mindre er danske virksomheder endt i det selskab, når det kommer til rapportering af arbejdet med socialt ansvar.

Det viser en analyse fra KMPG, som over de seneste 20 år har fulgt udviklingen inden for CSR globalt.

Ifølge årsregnskabsloven skal danske virksomheder rapporterer om både deres politikker, handlinger og og resultater på CSR-området, men virksomhederne holder sig væk fra den mest udbredte form for rapportering i verden, den såkaldte GRI-rapportering (Global Reporting Initiative).

Selvom det ikke nødvendigvis siger noget om kvaliteten af danske virksomheders sociale ansvar, er placeringen ifølge Christian Honoré, partner i KPMG og bestyrelsesmedlem i CSR Fonden, ikke ønskværdig for Danmark.

»Det betyder, at Danmark i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med, falder ned på bunden og ryger ind og bliver sammenlignelige med Kasakhstan og Nigeria,« siger han.

17BUSBANGLADESH.jpg


Det er ifølge Christian Honoré særligt resultaterne af virksomhedernes CSR-arbejde, der kan være udfordrende for danskerne at rapportere om.

»For mange virksomheder er CSR drevet af tanken om, at man opfører sig ordentligt, og det behøver man ikke snakke om. Derfor har man ikke set så meget på resultatdelen,« siger han.

Men hvis man ikke rapporterer synligt om sine handlinger på CSR-området, kan det gode arbejde være spildt. Professor i CSR-kommunikation på Aarhus Universitet, Anne Ellerup Nielsen, mener overordnet, at danske virksomheder tager et socialt ansvar, men mange mangler ressourcerne til at kommunikere professionelt om det.

04BUSTil-BT-Handels--og-inv.jpg

»Det, der ikke kommunikeres, eksisterer ikke. Hvis ikke de tænker på at få det, de gør, kortlagt, strømlignet og kommunikeret professionelt, får det ikke tilstrækkelig tyngde,« siger professoren, som mener, at de danske virksomheder mangler en professionalisering i forhold til rapporteringen af CSR. 

Særligt i et internationalt perspektiv er socialt ansvar ifølge Anne Ellerup Nielsen vigtigt at forholde sig professionelt til.

»Den mindste manøvre eller mangel på samme er kun et klik væk. Det er et stort spil, hvor medier, NGO'er og kritiske forbrugere stiller store krav til virksomhederne. Med globaliseringen er det blevet et påtrængende emne,« siger hun og fortsætter:

»En rapport er ikke bare en rapport. Det er et myndighedsdokument, men det er sådan set også et brandingdokument.«

Globaliseringen er også Christian Honoré hovedargument for, at danske virksomheder bør bruge en international standard. Hvis eksterne interessenter vurderer en virksomhed ud fra en standard, de ikke kender, kan det have en negativ effekt. 

25BBMCindy-Gallop-3.jpg


»Vi handler i stigende grad på de internationale markeder, og danske virksomheder skal i stigende grad måle sig med tilsvarende virksomheder rundt omkring i verden. Så man sender et signal, om hvor meget kvalitet og hvor seriøs ens rapportering er, med den standard, man bruger,« siger han og tilføjer, at det er for sent at forholde sig til virksomhedens CSR, hvis man først står i en »kedelig situation.«

Kedelige situationer kan der for eksempel hurtigt komme i lande med produktion i Asien, hvor kritisable forhold for fabriksarbejdere blandt andet har skabt øget fokus på virksomhedernes sociale ansvar de seneste par år.

pix - bangladesh tekstil - biz


»CSR er vigtigt, når du opererer på et globalt marked. Det er hammer vigtigt, at virksomhederne ikke kun har orden i eget hus men også i deres leverandørers hus. Det kan man slet ikke bestride på nogen måde,« siger Anne Ellerup Nielsen.

En af de førende virksomheder i arbejdet med socialt ansvar er ATP. Virksomhedsforum for Socialt Ansvar (VFSA) hylder hvert år virksomheder, der gør en særlig social indsats. Blandt virksomheder med mere end 100 ansatte, var det netop ATP, der i år løb med CSR People Prize.

ATP har blandt andet etableret projektet 'Fase+,' hvor virksomheden tilbyder individuelle og målrettede forløb for udsatte grupper som nydanske kvinder, personer med psykiske lidelser og unge mellem 16 og 30 år.

A worker sews inside a garment factory in Ashulia June 21, 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere