Del : SMS

Danske virksomheder har Europas bedste arbejdsmiljø

Hvad danske virksomheder mangler i vækst, indhenter de på arbejdsmiljø. For ottende gang bliver Europas bedste arbejdspladser kåret, og danske virksomheder er i top med 26 ud af 100 pladser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens væksten i danske virksomheder halter i forhold til udviklingen i andre europæiske lande, ser billedet anderledes ud, når det gælder arbejdsmiljøet.

Det internationale konsulentbureau Great Place To Work har undersøgt arbejdsklimaet på mere end 1.300 virksomheder i hele Europa fordelt i tre kategorier, og for første gang har en dansk virksomhed vundet i kategorien små og mellemstore virksomheder, nemlig Frøs Herreds Sparekasse. Men også på de øvrige lister er danske virksomheder i top. Samlet set er der således 26 danske arbejdspladser blandt de 100 pladser, som de tre kategorier udgør. Det er kun overgået af Tyskland, som i år sætter den foreløbige rekord med 27 arbejdspladser tilsammen på de tre lister.

Læs også: Selvstændige får ingen barselsorlov

- Danmark har altid været godt repræsenteret på listerne, selv om vi er et lille land, og nu kan vi så for første gang bryste os af at have Europas bedste arbejdsplads for de små og mellemstore virksomheders vedkommende. Til forskel fra nogle af de andre lande klarer vi os godt i alle kategorier, og det skyldes blandt andet traditionen for flade ledelsesstrukturer, og at vi historisk er vant til at være involverende og have en åben dialog om tingene. Så vi har på forhånd nogle gode forudsætninger for at klare os godt,« siger Liselotte Jensen, vice-direktør i Great Place to Work i Danmark.

Sælger Danmark i udlandet Siden konkurrencen blev udskrevet på europæisk niveau i 2003, har Danmark da også ligget højt placeret af selvsamme årsager. Årsager, som virksomhederne med fordel kan bruge, når de skal rekruttere medarbejdere i udlandet, lyder det fra Branding Denmark, en enhed under Økonomi- og Erhvervsministeriet, der arbejder med at styrke Danmarks ry i udlandet.

- Vi ved fra en større undersøgelse blandt 1.500 udenlandske medarbejdere i Danmark, at de fremhæver work life-balance, fleksibilitet, tillid, værdsættelse og selvstændighed samt den uformelle arbejdsatmosfære. Det er oplagte aspekter at fremhæve ved den enkelte arbejdsplads’ rekruttering af udenlandsk arbejdskraft, siger markedsføringschef Pia Loft.

Finansgiganten ATP, der i 2009 og 2010 vandt den danske konkurrence, og som sidste år modtog en af de europæiske specialpriser, Work Life Balance, er én af de virsomheder, der har kunnet mærke effekten at nå til tops i konkurrencen.

- Vi kan se det på et stigende antal uopfordrede ansøgninger, og det giver os goodwill i både ind- og udland, hvor vores kolleger spørger til, hvordan vi gør for at opnå den grad af medarbejdertilfredshed. Men også internt har konkurrencen haft en stor effekt, fordi det har været med til at skærpe ledelsens opmærksomhed på, hvor meget arbejdsmiljøet betyder for effektiviteten, siger HR-udviklingschef Pernille Sefort.

ATP står ikke alene med dén oplevelse. De virksomheder i Europa, som tidligere har vundet i konkurrencen, modtager nemlig i gennemsnit næsten fem uopfordrede ansøgninger for hver medarbejder, de har ansat, oplyser Great Place To Work. Tilsammen har de 100 bedste arbejdspladser i Europa skabt 14.000 nye job det forgangne år. I dag finder den europæiske konkurrence sted i Paris.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere