Berlingske Business
17:04FLSmidth førte an på flad C20-dag

Danske topchefer arbejder på livet løs i sommerferien

Topchefer/ferie
Ifølge en undersøgelse fra fagorganisationen Lederne forventer fire ud af fem danske toplederne at arbejde i sommerferien. Foto:

Fire ud af fem danske topchefer regner med at arbejde i sommerferien, viser spørgeundersøgelse fra fagorganisationen Lederne. Det er vigtigt at få koblet af, lyder det fra Michael Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.

Danske topledere kommer til at sende bunkevis af sms’er og mails i sommerferien, selvom de befinder sig langt væk fra arbejdspladsen og måske endda under sydlige himmelstrøg. Ifølge en spørgeundersøgelse med over 2100 deltagere fra fagorganisationen Lederne svarer fire ud af fem toplederne, at de forventer at arbejde i sommerferien.

24BUSLars-Marcher-174624.jpg

Helt præcist siger 81 procent af toplederne, at de vil fortsætte med arbejde, selvom de officielt er stemplet ud og taget ferie. Lederne svarer i undersøgelsen, at det primært handler om at holde kontakt til kollegaer og medarbejdere over mail eller via telefonen.

Michael Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver hos Lederne, mener, at landets topchefer bør tænke sig om en ekstra gang, inden de beslutter sig for at trække i arbejdstøjet midt i sommerferien. Han peger på, at topchefer også er at betragte som rollemodeller, som er med til at definere, hvordan arbejdsmiljøet i en virksomhed skal være. Det kan derfor sende et uheldigt signal til virksomhedens øvrige ansatte, hvis topchefens arbejdsiver pludseligt tager overhånd i sommerferien, lyder det.

»Hvis du er topchef, bør du overveje, hvilket præg du sætter på en organisation ved altid at være tilgængelig. Det kan hurtigt skabe et arbejdsmiljø, som mellemlederne også tager til sig. Hvis du hele tiden er på og ikke får koblet af, hvor er det så, du lader op henne og henter din energi?« lyder det fra Michael Uhrenholt.

18BUSmena-102114.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Topchefer: Kvinders barsel skader karrieren

Ledelsesrådgiveren synes ikke, at det giver mening at opfordre til et totalt forbud mod at løse arbejdsopgaver i sommerferien, men han opfordrer kraftigt til, at ferien bliver brugt på afslapning og samvær med familien.

»Hvis du kommer tilbage fra en ferie, hvor du har været på hele tiden, så har du ikke ladet dine batterier op,« siger Michael Uhrenholt.

Ifølge undersøgelsen erklærer 54 pct. af de ledere, der arbejder i ferien, sig enige i, at det skaber irritation i familien, når de sætter sig til tasterne for at løse arbejdsopgaver i sommerferien. Knap hver tredje går endnu længere og svarer, at det ødelægger ferien, når de bliver nødt til at arbejde.

Leder

Ifølge Michael Uhrenholt er det helt afgørende, at lederne inden feriestart husker at afstemme forventningerne med andre chefer og ledelseskollegaer, så ferie ikke bliver til frustration.

»Jeg har mødt flere, der har været frustrerede over, at de føler, at de bliver misbrugt i deres ferie, fordi det ikke bliver respekteret, at de reelt er på ferie med deres familier,« siger Michael Uhrenholt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen