Del : SMS
Berlingske Business

Danske chefer er populære trods fyringsrunder

Fyringsrunder, nedskæringer og omstruktureringer får kun få ansatte til at kritisere ledelsen på deres arbejdsplads.

Artiklen fortsætter under annoncen
Kun otte procent mener, ledelsen på deres arbejdsplads har håndteret krisen dårligt eller meget dårligt. Og kun ni procent meddeler, at de har fået et dårligere forhold til at deres chef under krisen.

Det viser en ny undersøgelse fra Gallup, baseret på svar fra 1.125 personer fordelt over hele landet.

40 procent mener, at ledelsen på deres arbejdsplads har håndteret den økonomiske krise godt eller meget godt. 85 procent har ikke forandret det personlige forhold til deres chef.

Det samme resultat gør sig gældende i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation, hvor 61 procent af lederne roser deres topleder for at gøre, hvad de kan for at være på forkant i krisen.

Resultaterne fra begge undersøgelserne kommer som en overraskelse for arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen, der normalt har erfaring med, at lederne er kritiske over for deres chefer.

- Det er et godt, men også overraskende resultat, at lederne er så positive over deres chef. Det kan være, fordi, det psykiske arbejdsmiljø ikke er blevet påvirket i så høj grad som forventet, siger han og henviser til, at undersøgelsen også viser, at næsten tre ud af fire ledere vurderer, at det psykiske arbejdsmiljø er uændret eller blevet bedre under krisen.

Resultatet er ifølge ham interessant, fordi 66 procent af lederne siger, at krisen har en negativ betydning for deres virksomhed. At lederne hermed kan klappe sig selv på skulderen og rose sig selv, kan skyldes, at Kai Holger-ledertyperne, der er meget lukkede og ikke kommunikerer, næsten er væk.

- Nutidens ledere ved, at tillid og troværdighed betyder alt over for medarbejderne. Selv i krisetider viser de, at der er en plan. Også selv om de skal afskedige medarbejdere og lave større omlægninger, lyder det fra Lars Andersen.

Også tal der skræmmer

Undersøgelserne siger ikke noget om brancher, hvorfor det ikke er tydeligt, om der er forskel på at være leder i medie-, transport-, detail-, - eller IT-branchen. I HK/Privat klapper man ikke helt så højt i hænderne over undersøgelserne.

Også selv om en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra HK viser samme tendens som de to forrige: Nemlig at 47 procent finder deres nærmeste leder god eller særdeles god, og at 45 procent synes deres øverste ledelse er god eller særdeles god.

Svend-Erik Hermansen, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat fæstner sig i stedet ved, at hver femte i undersøgelsen finder deres leder dårlig eller særdeles dårlig.

- Det er jo et skræmmende højt tal, og det viser, at der stadig er lang vej at gå. Man må ikke glemme, at det går ud over arbejdslivet og psyken, når man har en dårlig leder, siger han.Han oplever ofte medlemmer, der ringer til ham, fordi de har problemer med en dårlig leder.

Hans vigtigste råd til lederne er at blive bedre til at tale med medarbejderne, så de undgår at blive påvirket psykisk af den usikre finansielle situation.

Carlo Søndergaard, faglig chef i HK/Privat tilføjer, at lederne skal blive bedre til få en lederuddannelse.Et punkt Lars Andersen fra Ledernes Hovedorganisation er enig i.

- Udfordringen for lederne er stadig, at flere er ansat, fordi de er fagligt dygtige til deres håndværk, men at de mangler en reel lederuddannelse. Min erfaring er, at flere virksomheder bruger krisen til at videreuddanne lederne og medarbejderne, siger han

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere