Del : SMS
Berlingske Business

Dansk ledelsesstil kan ikke eksporteres

pix-dannebrog
Foto:

Selv om man har succes som leder hjemme i Danmark, er det ikke givet, at man også får det i udlandet. Kulturen på arbejdspladsen afhænger i høj grad af det enkelte lands kultur, og det kræver en tilpasning af ledelsesstilen. God forberedelse og involvering af lokale ledelseskræfter kan være en løsning, lyder det i Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen

”I skandinaver har det svært i Letland, og du er ingen undtagelse. Medarbejderne tager jer simpelthen ikke seriøst.” I den seneste udgave af Ugens Dilemma får den danske produktionsleder, som står i spidsen for at opføre en fabrik i Letland, at vide, at han leder medarbejderne forkert. Det er lederens nærmeste medarbejder, den lettiske teamchef Erki, som stiller diagnosen. Problemet er, at de 20 lokale, lettiske medarbejdere ganske enkelt ikke gennemfører de opgaver, produktionslederen giver dem. Og dette betyder, at projektet vil blive forsinket. Tidligere har produktionslederen ellers haft succes med tilsvarende projekter i flere vesteuropæiske lande – så hvorfor er der problemer denne gang?

Erki, som er uddannet i Tyskland, tager igen bladet fra munden: ”En chef er ikke en ven. Du skal vise dem, at det er dig, der bestemmer. Du skal ikke stille spørgsmål og holde møder, men give ordrer og fortælle, hvordan arbejdet skal laves.” Fabrikken skal stå færdig allerede om seks måneder – men hvad skal produktionslederen stille op?

”Dette er en problemstilling, som vi i stigende grad bliver spurgt om i Lederne, altså om udfordringerne ved at være leder i udlandet. Det korte af det lange er, at det kræver endog meget forberedelse. Man skal have den fornødne forståelse for den kulturelle kontekst og arbejdspladskulturen i det land, man skal hen. I modsat fald kan det blive særdeles vanskeligt,” siger rådgivningschef Niels Henriksen fra Lederne og uddyber:

”Ledelse skal være tilpasset den konkrete situation. I Danmark er ledelsesstilen typisk direkte, uformel og involverende. Men dette kan ikke bare overføres til ledelsesopgaver i lande, som har nogle andre kulturer og traditioner på arbejdsmarkedet. Der kan være meget store forskelle på arbejdspladskulturerne – også i forhold til lande, der ellers rent geografisk ligger relativt tæt på Danmark.”

I den konkrete situation vil Niels Henriksen anbefale løsning 2, der går ud på at forfremme Erki til daglig personaleleder for halvdelen af medarbejderne. Produktionslederen må overbevise direktøren om dette ved at beskrive, hvorfor og hvordan en lokal leder hurtigere vil kunne få medarbejderne til at gøre de ting, de bliver bedt om.

”Erki vil kunne hjælpe lederen med noget af den daglige produktionsledelse. Det er ofte en rigtig god idé, at man involverer og opkvalificerer lokale ledere, når man har en ledelsesopgave i et land med en anden kultur. Det gælder i særlig høj grad, hvis man ikke har haft mulighed for at forberede sig og sætte sig grundigt ind i arbejdspladskulturen i landet,” mener Niels Henriksen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere