Del : SMS
Berlingske Business

Danmarks stærkeste netværk?

08BUSPernille-Erenbjerg-2.jpg
»Den største del og bedste del af mit netværk er mine gamle kolleger fra Arthur Andersen,« siger nuværende finansdirektør i TDC, Pernille Erenbjerg.

Sammenholdet mellem medarbejderne i den tidligere danske afdeling af det hedengangne, globale revisionsselskab Arthur Andersen er stadig stærkt.

Artiklen fortsætter under annoncen

På papiret er der praktisk taget ingenting tilbage af den globale revisions- og rådgivningsgigant, som i 2002 beskæftigede 85.000 mennesker i 84 lande. De cirka 150 nationale og regionale partnerskaber, der udgjorde Arthur Andersen, blev spredt for alle vinde allerede i foråret 2002, bemærkelsesværdigt nok uden en eneste konkurs og uden et eneste indbyrdes søgsmål. Den globale overbygning, Andersen Worldwide, Société Coopérative i Genève, blev endegyldigt opløst i 2009. Firmaets internetside, andersen.com, eksisterer endnu, men indeholder ikke andet end teksten »Welcome« og en adresse på North Fifth Avenue i St. Charles for de mikroskopiske rester af USA-partnerskabet, Arthur Andersen LLP, samt et nummer, hvor telefonen aldrig bliver taget af andre end en lidet meddelsom telefonsvarer.

Alligevel kan man sagtens påstå, at Arthur lever videre. I form af en række internetfora for tidligere medarbejdere, som mindes gamle dage, beklager kollapsen og går til iltert modangreb, hver gang de føler Arthur Andersens navn og rygte vanhelliget i medierne. I form af Arthur Andersen-medarbejdere, som fortsatte deres virke andetsteds eller etablerede nye firmaer, ofte med den gamle arbejdsplads som inspirationskilde. I form af den umiddelbare følelse af samhørighed og indbyrdes forståelse, der næsten altid opstår, når tidligere Arthur Andersen-medarbejdere støder på hinanden, uanset om de er fra Beijing, Ohio, Johannesburg, Madrid eller Aarhus. I Danmark fremstår Arthur-netværket som et af de stærkeste i erhvervslivet, om ikke ligefrem det stærkeste, skønt firmaet ikke har eksisteret i de seneste 11 år.

»Den største del og bedste del af mit netværk er mine gamle kolleger fra Arthur Andersen. Det er gået godt for en lang række af dem, så der er heldigvis mange, jeg kan bruge til at sparre med i det job, jeg har i dag,« konstaterer Pernille Erenbjerg, koncernfinansdirektør (CFO) i TDC siden 2011.

Pernille Erenbjerg, som var ansat i Arthur Andersen 1987-2002, er blot én i en perlerække af topfolk i dansk erhvervsliv, der har en fortid i det hedengangne firma.

(...)

»Der er en særlig kultur, et særligt netværk, en særlig erkendelse af, at vi har noget til fælles, vi har en opvækst sammen. Det giver et utroligt bånd,« supplerer Jesper Brandgaard (CFO i Novo Nordisk, red.), der – som et af mange eksempler – for nylig hentede den tidligere chefpartner John Andersen ind til at hjælpe med en opgave, skønt de ikke havde haft kontakt i 15 år.

Brandgaard pointerer, at det langtfra kun er et dansk netværk. Folk, der har været i Arthur Andersen, føler sig specielle og føler en samhørighed, noterer han. Rundt om i verden er han stødt på mange andre CFOer med Andersen-baggrund, og det er altid et oplagt samtaleemne.

Også Jeff Gravenhorst (CEO i ISS, red.) fortæller, at han altid snakker om Arthur Andersen, når han i udlandet støder på folk med en fortid i firmaet.

»Er du fra Genève- eller Segovia-årgangen? Har du været i St. Charles? Det er lidt som i militæret, hvilken deling man var i,« siger Gravenhorst.

(...)

Det betyder ikke, understreger de tidligere Arthur-folk med ledelsesansvar, at man er garanteret arbejde eller kommer foran i køen, fordi man har arbejdet i revisionsfirmaet. Men det skader heller ikke.

»Hvis nogen siger til mig, at han eller hun er opdraget i Arthur Andersen, så er det absolut ikke et minus. Så ved jeg, at disciplinen og intelligensen som regel er der. Det er da et plus, uden at det er nok i sig selv,« siger Jeff Gravenhorst.

Ole Andersen (bestyrelsesformand i bl.a. Danske Bank, red.) tilføjer:

»Jeg har også arbejdet med dygtige folk fra PwC, KPMG og andre firmaer og fået mange venner fra de steder, så jeg har ikke på urimelig måde forsøgt at tilgodese Arthur Andersen. Men jeg har absolut haft det fint med at anbefale dem eller arbejde sammen med dem. Måske er det oven i købet sådan, at hvis der har været et revisionsfirma med eks-Arthur-folk, har man som udgangspunkt følt sig lidt mere tryg.«

(...)

Blandt de 400 Arthur Andersen-partnere og andre medarbejdere, der blev fusioneret ind i Deloitte i 2002, råder bred enighed om, at det var den bedst mulige løsning i en vanskelig situation. De fleste mener også, at sammenlægningen efter omstændighederne lykkedes forbløffende godt. Derimod er der meget delte meninger om, hvordan det var eller er at arbejde i Deloitte.

»Meget er ændret, siden jeg stoppede i Deloitte, men min klare opfattelse var, at det ikke var lykken at være den bedste i det firma. Heller ikke at være den dårligste selvfølgelig, men man skulle helst være ligesom alle de andre, helst lidt middelmådig,« mener Morten Schwensen, der blev i Deloitte til 2007 og nu er ordførende partner i Baker Tilly Danmark.

Mange oplevede et kulturchok af rang. Fra at være vokset op i et selvsikkert, stærkt præstationsorienteret, homogent, globalt og på mange måder topstyret firma blev man overtaget af en forhenværende rival, som i Danmark var fem gange større end Arthur Andersen og på papiret også et globalt firma, men reelt et langt mere dansk foretagende. Og med en konsensuskultur, der gik stik imod Arthur-filosofien.

(...)

»Det viste sig, at selv om de havde sagt, at de ville have vores koncept, så var viljen ikke ret stor, når der skulle ændres kommaer i Deloitte. Det var synd for dem, det var synd for alle, og Jesper Jarlbæk sled og led. Han kom med i koncernledelsen, og hold kæft, hvor fik han mange tæsk,« fortæller David Holm.

David Holm var fra begyndelsen klar over, at »hvis der er én, der nok ikke passer i Deloitte, er det mig«.

»Jeg er slet ikke til sådan noget socialdemokratisk gruppeenighed. Det med at være tre-fire mand i Arthur passede mig utrolig godt. Vi havde et rigtig godt fodslag. Vi var bestemt ikke altid enige, men vi var en stærk ledelsesgruppe. Deloittes tempo med at sadle hesten fire gange, før vi tog ud at ride, passede overhovedet ikke til mit temperament,« konstaterer David Holm, der forlod partnerskabet, så snart Andersen-partnernes tre år lange garantiperiode var udløbet, men dog fortsatte med at arbejde for Deloitte på freelancebasis i yderligere fire år.

Jesper Jarlbæk holdt ud et år længere, til februar 2006, men hans tale ved afskeds-receptionen kom til at handle mere om Arthur Andersen end om Deloitte, og fusionen beskrev han som et »tvangsbryllup«.

»Det var et kulturchok af de helt store. Jeg gik fra at være europæisk borger i et globalt firma til at sidde i Deloittes koncernledelse og opleve, at mentalt set fyldte Danmark 97 procent og resten af verden 3 procent. Og samtidig opleve, at man dengang brugte tre måneder af året på at tjene penge og ni måneder til at skændes om, hvordan den kage skulle deles mellem 13 danske bundlinjer. Det var meget, meget langt fra den globale overskudsdeling i Arthur Andersen,« siger Jesper Jarlbæk.

(...)

En bemærkelsesværdigt solid arv efter Arthur Andersen gemmer sig – trods den dramatiske skilsmisse i 2000 – i Accenture, i dag et firma med 275.000 medarbejdere og en årsomsætning på 28,6 milliarder dollars, tre gange så stor som Arthur Andersens omsætning i 2001,

Accentures informationsmateriale er nærmest klinisk renset for henvisninger til Andersen. Selv under punktet »Our History« på den internationale webside er der ikke et ord om Arthur Andersen, og først hvis man klikker videre for flere detaljer, er grundlæggerens navn nævnt en enkelt gang. Ikke desto mindre, fastslår Accentures landechef i Danmark, Philip Wiig, kan »en stor del af Accentures DNA føres tilbage til Arthur Andersen«.

»Det er vigtigt at understrege, at det er DNAen, for selve molekylet eller kroppen er noget helt andet i dag. Dengang var det primært rådgivning og noget IT-implementering. I dag er det væsentligt mere outsourcing, proces-outsourcing og teknologi. Men DNAen er der, helt klart,« siger Philip Wiig.

(...)

Satsningen på intern videreuddannelse har Accenture også videreført. Arthur Andersens universitetslignende uddannelsescenter i St. Charles anvendes i dag overvejende af Accenture, og selv om det måske spiller knap så central en rolle som tidligere for Arthur Andersen, er det Accentures »interne uddannelsesmotor« og med sin netværksskabende funktion også en del af the secret sauce, siger Philip Wiig.

Han indledte selv sin karriere i Arthur Andersens konsulentafdeling, Management Information Consulting Division (MICD), med tre ugers kursus i St. Charles i 1984, og han har siden været tilbage mange gange, senest i maj 2013 – og oplevet en ren déjà vu-følelse ved at se de samme bonede gulve, samme kantine og samme små værelser i den gamle fløj, hvor man kan nå væggene til begge sider, hvis man rækker armene ud.

(...)

Arthur Andersen har ikke alene leveret en betragtelig del af spidserne i dansk erhvervsliv, men også en række små og større virksomheder. Milestone Systems, Netcompany, Basico, Athos, A-2, Financys, Exacto og Hein & Partnere er blot nogle af de succesrige IT-, revisions- og rådgivningsfirmaer, der er skabt af folk med en baggrund fra Arthur Andersen eller Andersen Consulting.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere