Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Danmark bruger IT alt for lidt til værdiskabelse

Danmark har som udgangspunkt en række gode forudsætninger for IT-anvendelse,

men en undersøgelse fra World Economic Forum placerer "kun" Danmark som nummer 14 på listen over mest konkurrencedygtige

nationer.


Den forholdsvis beskedne placering skyldes bl.a., at IT-anvendelse i dansk erhvervsliv ikke vurderes at give nok udbytte.


Det

er derfor kritisk for Danmarks fremtid at fjerne barriererne for anvendelsen af IT i erhvervslivet. Ifølge en nylig undersøgelse

var den væsentligste barriere for en mere udbredt udnyttelse af IT, at IT-anvendelsen stadig ses som en isoleret aktivitet.


Hvorledes

kan man da i højere grad integrere IT i virksomhedens organisation og kundekontakt?


For at nedbryde barrieren mellem den

normale arbejdsdag i organisationen og IT-anvendelsen, kan der peges på to områder, hvor IT skal integreres i organisationen.


1.

Organisatorisk IT-anvendelse. Hvordan sikrer virksomheden, at den anvender en IT-teknologi, der optimalt bidrager til værdiskabelse

ud fra virksomhedens målsætning?


Der findes her en række erfaringer og værktøjer, som man ud fra

både danske og internationale sammenhænge kan anvende. F.eks. er det en vigtig erfaring, at IT-teknologi skal tilpasses

virksomhedens modenhed og ikke omvendt.


Man skal huske på, at dansk erhvervsliv primært består af en række

små og mellemstore virksomheder, mens megen software og hardware er udviklet til erhvervsliv med mange store virksomheder, som

f. eks. USA eller Sverige.


Derfor er det vigtigt, at danske IT-producenter leverer løsninger, der passer til de mangfoldige

små og mellemstore danske virksomheder. Det kan også give danske IT-virksomheder et fortrin på eksportmarkederne

til udenlandske små og mellemstore virksomheder.


Et it-værktøj vil næsten aldrig passe perfekt i en

kompleks organisation. Så succeskriteriet for den organisatoriske IT anvendelighed er ikke værktøjets funktionalitet,

men organisationens evne til at udnytte mulighederne.


2. Den kommercielle IT-anvendelse. Det er først ved vurderingen

på bundlinjen, at virksomhederne kan konkludere, om de har den rigtige IT-anvendelse.


Der skal være kommerciel fornuft

i at investere i IT-teknologi. Det betyder på den ene side, at IT-producenterne skal tænke i nye baner og have tilført

nye kompetencer, og på den anden side, at virksomhederne skal gøre IT-anvendelsen til et forretningsmæssigt anliggende

mere end en teknologisk afklaring. Kravene til effektivitet og lønsomhed skal i fokus.


For at fremme de kommercielle aspekter

af IT-anvendelsen for hele det danske samfund, vil det være af væsentlig betydning, at samspillet mellem producenterne

af IT og kunderne/brugerne udbygges med det fælles mål, at teknologi skal kunne måles i anvendelighed, effektivitet

og produktivitet.


Få inspiration til svar på disse spørgsmål og se en præsentation af et værktøj

fra click-a-site, som i praksis kan illustrere, hvordan I kan øge IT anvendeligheden i kontakten med kunderne.


I TIC''s

serie om små og brugervenlige IT-værktøjer, afholder TIC Københavns amt møde om "Bruger din

virksomhed internettet til at spare tid og penge?"

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen