Del : SMS

Dårlig ledelse gør forandringer til en stressbelastning

Young and beautiful businesswoman tired from work in the office

Organisationsændringer, fusioner, hvor to kulturer skal blive til én, eller måske flytning af arbejdspladsen fra den ene ende af landet til den anden? Arbejdslivet byder på mange forandringer. Men håndteres disse forandringer ikke godt af ledelsen på arbejdspladsen, går det hårdt ud over det psykiske arbejdsmiljø, viser en undersøgelse fra Akademikerne

Artiklen fortsætter under annoncen

Omorganisering og forandringer er en del af de flestes arbejdsliv. Men sker ændringerne for hyppigt – og formår ledelsen ikke at udstikke en klar kurs og inddrage medarbejderne, så lider det psykiske arbejdsmiljø. Det dokumenterer en ny undersøgelse af forandringer på arbejdspladsen og psykisk arbejdsmiljø, som hovedorganisationen Akademikerne står bag.

Gode ledere er nøglen til et godt psykisk arbejdsmiljø: Når medarbejdere går ned med stress, og en arbejdsplads lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø, så hænger det tæt sammen med kvaliteten af den nærmeste leder.

På de arbejdspladser, hvor medarbejderne bliver inddraget i de mange beslutninger, som en omorganisering indeholder, svarer 90 %, at deres arbejdsplads i høj eller meget høj grad har et godt psykisk arbejdsmiljø. Spørger man de akademikere, hvor arbejdspladsen sjældent, næsten aldrig eller slet ikke involverer medarbejderne i større forandringsprocesser, styrtdykker tilfredsheden med det psykiske arbejdsmiljø til 40 %.

File Folder Labeled as Talent Management.

Er du bevidst om, hvilken slags leder du er? Lær din egen ledelsesstil at kende.

”Når medarbejderne oplever, at alting dikteres oppefra og ned, og omorganiseringer og forandringer får en mislyd af ”take it or leave it”, så virker det direkte kontraproduktivt, og det psykiske arbejdsmiljø bliver den store taber. Det ved den gode leder, og han eller hun vil også sørge for at inddrage og lytte til sine medarbejdere, når der sker væsentlige forandringer på arbejdspladsen. Det psykiske arbejdsmiljø bør have et prioriteret fokus på linje med andre væsentlige parametre som budgetter, målsætninger og produktudvikling,” siger Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA.

Sådan spotter du stressede medarbejdere: Hold øje med fysiske, psykiske eller adfærdsmæssige forandringer hos medarbejderen og forebyg, at dine medarbejdere bliver ramt af stress.

Han peger på, at den bebudede flytning af 3.900 statslige arbejdspladser fra København gør undersøgelsen ekstra aktuel.

”Ved at involvere de berørte medarbejdere og vise imødekommenhed, åbenhed og lytte til saglige og konstruktive forslag, kan en gigantisk øvelse som at flytte hele styrelser og andre statslige organer fra den ene af landet til den anden også ske, uden at man taber hele fagligheden og vidensmiljøer på gulvet. Tidligere undersøgelser dokumenterer, at et godt psykisk arbejdsmiljø er en katalysator for produktivitet og høj faglig kvalitet,” siger Morten Thiessen.

Office brainstorming

Måden, du taler på, har konsekvenser for, hvilke reaktioner du får fra dine medarbejdere. Der findes syv forskellige sprog, du kan bruge i forskellige situationer. Få råd til, hvordan du med fordel kan bruge dem alt afhængig af situationen.

Undersøgelsen om forandringer og psykisk arbejdsmiljø er lavet af Akademikerne blandt sammenlagt 28.000 medlemmer. Akademikernes (AC) artikel Ledelsen glemmer arbejdsmiljøet ved forandringer.

1

2

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere