Del : SMS
Berlingske Business

Dårlig evaluering giver lederen mulighed for at træde i karakter

billed
Arkivfoto.

Lederen, der får en dårlig evaluering af sit team, gør klogt i at undertrykke sine umiddelbare følelser af skuffelse og vrede.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er menneskeligt at blive skuffet og vred, når man bliver konfronteret med resultatet af en trivselsundersøgelse, hvor medarbejderne kritiserer ens ledelsesevner. Men det er vigtigt at tage medarbejderne alvorligt, hvis man vil videre med samarbejdet og ledelsesarbejdet, mener ledelsesrådgiver Henning Korsbæk Frandsen, Lederne.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, fik chefjuristen Mads resultatet af en trivselsundersøgelse og måtte sande, at hans team havde placeret Mads som en af de dårligst ratede ledere i hele virksomheden.

A candidate for the position, and specialist personnel to conduct interviews

- Hvis man beder medarbejderne om at svare, skal man som leder være klar til at håndtere de svar, man får. Mads’ team vil nøje vurdere Mads’ vilje og evne til at anvende resultatet på bedste måde. Så hele øvelsen går nu ud på, hvordan Mads møder de mennesker, der har givet ham kritik, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Derfor skal skuffelsen og det ramponerede selvbillede pakkes væk. I stedet skal Mads mønstre en oprigtig vilje til at gøre samarbejdet bedre. Henning Korsbæk Frandsen mener, at Mads faktisk bør være taknemmelig for medarbejdernes ærlighed, fordi det giver ham en chance for at træde i karakter:

- Mads skal hurtigst muligt holde et teammøde. På mødet vil Mads sandsynligvis møde korslagte arme, indtil han får overbevist teamet om, at han er reelt interesseret i at finde løsninger. Mads vil blive vurderet på, om mødet er en skinmanøvre eller udtryk for oprigtig interesse, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Young man during a job interview

Ledelsesrådgiveren forklarer, at hvis lederen tackler situationen rationelt, og i samarbejde med medarbejderne søger indsigt og forståelse i besvarelserne, kan evalueringen blive et vendepunkt for samarbejdet.

- Mads har fået en gylden mulighed for at træde i karakter som leder. Det er vigtigt, at han er bevidst om, at måden han møder og løser denne udfordring, bliver fundamentet for, hvordan han fremover kan udfylde sin ledergerning.

Business people discussing financial report and new project

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer to. Mads bør kvittere for teamets ærlighed ved at være lige så oprigtig i sit ønske om at finde nye veje til et godt samarbejde. Det vil ikke bare medføre øget tilfredshed – Mads vil også vinde teamets respekt.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere