Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Crisplants ansatte vurderer lederne

Samtlige ledere i Crisplant A/ S har sammen med deres medarbejdere sat fokus på ledernes svage sider.



Initiativet har afsæt

i en trivselsanalyse, som de 700 danske medarbejdere har besvaret anonymt. Analysen indholder 18 spørgsmål, hvoraf de

fire går tæt på ledernes ledelsesstil.



Århus-koncernen har tidligere gennemført en meget omfattende trivselsanalyse

med 60 spørgsmål.



- Vi har denne gang skåret ned i spørgsmålene, fordi for mange spørgsmål skaber

risiko for, at der ikke bliver gjort noget ved udmeldingerne. De 18 spørgsmål er udarbejdet i SU og blev efterfølgende

forelagt ledergruppen, der kun havde nogle små justeringer, forklarer organisationschef Hanne Buje Jensen, som er analyseansvarlig.



Spørgeskemaet

blev udarbejdet i februar i år i SU, og analysen gennemførtes i marts. Den røg afsted som e-mail til alle medarbejdere

med adgang til intranet. Øvrige modtog den på papir på deres privatadresser.



Dansk Management Forum (i dag

Center for Ledelse, red.) stod for udsendelse af spørgeskemaet. Dansk Management Forums bearbejdelse af svarene lå klar

i maj. Svar, der vedrørte koncernen, blev kommunikeret ud på virksomhedsniveau, mens lederne fik en kode, så de

kunne læse deres personlige resultat på nettet.



- Nogle af dem ventede med at koble sig på, indtil de var kommet

hjem. De fik en måneds tid til at fordøje svarene. I juni skulle de formidle resultaterne videre til medarbejderne og

til deres egen chef. I september udvalgte ledere og medarbejdere i fællesskab to-tre indsatsområder og udarbejdede en

handlingsplan, fortæller Hanne Buje Jensen, som har haft alle handlingsplaner over sit bord. Nogle ledere henvendte sig til HR-afdelingen

for at få råd om, hvordan de skulle gribe det an.



lEt par kontante udmeldinger fra medarbejdere lyder: "Min

chef er forfremmet ingeniør, hvilket gør, at han koncentrerer sig mere om teknik end ledelse. Han er for dårlig

til at gå foran og motivere sine medarbejdere".



lEn anden medarbejder skriver: "Min leder skal være mere

synlig i hverdagen. Chefer, der kommer og siger godmorgen hver dag, gør underværker".



lDer er også ros

fra en ansat: "Min chef er en god chef. Han er forstående og tillidsfuld".



Det viser sig, at stort set alle afdelinger

har valgt at arbejde med ledernes tilbagemelding og kommunikation til medarbejderne.



I december oplyses på intranettet

om iværksatte initiativer.



I januar fortsætter processen med udviklingssamtaler ude i afdelingerne, hvor spørgsmålene

kan tages op.



Hanne Buje Jensen fortæller, at hun og hendes medarbejdere har sat sig for at finde en måde, hvorpå

de kan aflæse analysens nytteværdi i kroner og øre på bundlinien. Det kan vise sig i form af bedre fastholdelse

af medarbejdere, lavere sygefravær og andet. Det er det, der i HR-termer kaldes Return on Investment (ROI), påpeger Hanne

Buje Jensen. Hun er psykolog og har arbejdet med HR i ti år. Hun fortæller, at 80 pct. af lederne har meldt tilbage, at

analysen har stor værdi.



De fleste spørgsmål i trivselsanalysen vedrører medarbejdernes syn på deres

arbejdsplads som sådan. Et af dem lyder: "Jeg oplever, at vores virksomhed har klare mål og strategier." Spørgsmålet

opnåede en score på 3,55, og det er for lidt, vurderer ledelsen.



- Hvis ikke vore medarbejdere forstår virksomhedens

forretningsgrundlag, har vi en kommunikationsopgave foran os. Og den har vi taget på os, fastslår Hanne Buje Jensen. Hun

forklarer, at markedet for Crisplants kerneprodukter har ændret sig. Virksomhedens rolle er ændret fra at være underleverandør

til at være hovedleverandør.



- Vi er blevet en projektvirksomhed og skal have styr på en masse underleverandører.

Det kræver nye kompetencer inden for planlægning, indkøb, kontraktforhandling m.m., fremhæver Hanne Buje

Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen