Del : SMS

Chefen glemmer at rose

Sur chef

Hver anden medarbejder savner det anerkendende nik eller klap på skulderen fra chefen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske medarbejdere synes, at de får for lidt ros fra chefen. Knap halvdelen af os får sjældent eller aldrig ros af vores chef. Det viser en undersøgelse, som Interresearch har foretaget for Søndagsavisen blandt 994 danskere i arbejde.

Men ros skal der til, hvis medarbejderne skal holde gejsten oppe. For ifølge undersøgelsen mener 37 procent, at mangel på ros fra chefen går ud over motivationen.

- Den moderne medarbejder forventer anerkendelse, og at ledelsen er opmærksom på en. Oplever man ikke det, føler man, at man ikke slår til. I første omgang bliver man forvirret. Siden går man i modstand og føler, at det er urimeligt, at nogle bliver behandlet bedre. Og hvis den situation fortsætter, bliver det til en selvforstærkende tilstand af isolation og tilsidesathed, siger Einar Baldursson, leder af Center for Arbejds- og Organisationspsykologi til Søndagsavisen.

Kritik- eller rose-kultur


Anita Mac, lektor i moderne ledelsesformer og organisation på Roskilde Universitet, mener, at vi i Danmark er langt bedre til at påpege, når noget er galt og skal gøres anderledes.

- I Danmark har vi en fejl- og kritikkultur, hvor vi er vant til, at vi kun forholder os til hinanden, når der er en fejl, og når der er noget, der kan forbedres, siger hun til Søndagsavisen.

Men det kan godt betale sig for chefer at skrue op for roseknappen:

- Ros har den fordel, at hvis en medarbejder får ros for sit arbejde, kan man regne med, at vedkommende gør sig endnu mere umage næste gang, siger Anita Mac, der mener, at man aldrig skal lade en chance for at give ros gå fra sig:

- Der kommer aldrig noget dårligt ud af at give ros, hvis rosen er en ærlig og ægte ment. Det kan man ikke få for meget af, siger hun til avisen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere