Del : SMS
Berlingske Business

CEO-formænd kan skabe unødige konflikter

pix-Niels Jacobsens
At være en dygtig og aktiv direktør er ingen betingelse for også at være en dygtig bestyrelsesformand. Det fastslår Lars Nørby Johansen, formand i William Demant i en kommentar til den adm. direktør i samme selskab Niels Jacobsens udtalelser om de professionelle bestyrelsesmedlemmers faldende værdi. Foto:

Niels Jacobsens bestyrelsesformand i William Demant, Lars Nørby Johansen, advarer om faren ved, at en formand, som er CEO i et andet selskab, blindt forsøger at overføre erfaringerne fra sit eget selskab

Artiklen fortsætter under annoncen

At være en dygtig og aktiv direktør er ingen betingelse for også at være en dygtig bestyrelsesformand. Det fastslår Lars Nørby Johansen, formand i William Demant i en kommentar til den adm. direktør i samme selskab Niels Jacobsens udtalelser om de professionelle bestyrelsesmedlemmers faldende værdi.

»Selv om det kan være en fordel at være CEO, så er det vigtigt, at CEOen evner at træde ud af CEO-rollen og træde ind i formandsrollen. Ellers kan han gå hen og blive en meget dårlig formand,« siger Lars Nørby Johansen.

Sven Buhrkall

»Risikoen er, hvis en CEO i rollen som bestyrelsesformand er alt for operationel. Faren er, at han for direkte bruger de erfaringer for det selskab, han er direktør for i det selskab, hvor han er formand. Det risikerer at kortslutte hele processen og skabe unødig konflikt i forhold til en administrerende direktør,« advarer han.

»Som bestyrelsesformand skal en CEO evne at trække sig ud af CEO-rollen og træde ind i en helt anden rolle, hvor der kræves helt andre egenskaber som empati over for selskabet og direktionen og det nye system, som man træder ind i. Det er vigtigt, at formanden evner at forstå den nye forretning, han kommer ind i og ikke bare blindt overfører erfaringerne fra det selskab, han kommer fra. Det er principielt vigtigt, for der er tale om to meget forskellige roller.

»Jeg kan godt forstå Niels Jacobsens synspunkt om, at det er vigtigt at have hænderne på kogepladen, hvis man skal være et dygtigt og aktivt bestyrelsesmedlem. Men det er ofte så krævende at være formand, at det er svært at kombinere med at have et aktivt og udadvendt job som CEO,« siger Lars Nørby Johansen, som bl.a. også er bestyrelsesformand i Falck og Codan.

BM

Han understreger behovet for, at en formand har tid til at varetage hvervet:

»Det er vigtigt, at man som bestyrelsesformand har noget reservetid. Hvis der opstår en krisesituation, som vi så med A.P. Møller, så er det vigtigt, at man har mindst 20 pct. ekstra tid, man kan trække på,« siger han. Lars Nørby Johansen siger, at han ikke føler sig trådt over tæerne af Niels Jacobsens udtalelser om professionelle bestyrelsesmedlemmers aftagende bidragsværdi:

»Det er et generelt synspunkt. Jeg forstår godt ræsonnementet, men jeg føler, at jeg er tæt på forretningen i de virksomheder, jeg er formand for.«

William Demants forholdsvis lille bestyrelse har indtil for nylig haft hele tre CEOer som medlemmer. I dag er det dog kun Danfoss’ adm. direktør, Niels Bjørn Kristiansen, som er aktiv CEO. Thomas Hofman-Bang mistede sin direktørpost i NKT i sommer, og Peter Foss trådte i 2011 tilbage fra posten som administrerende direktør i Voss, hvor han i dag er bestyrelsesformand.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere