Del : SMS
Berlingske Business

Burberry går den digitale vej

pix-BURBERRY
Foto:

Britiske Burberrry håber, at ny teknologi vil lokke kunderne tilbage.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter en kraftig ekspansion i Asien mærker Burberry nu en ny kulde fra Øst, som selv ikke modehusets berømte trenchcoats kan holde ude.

Omkring 12 procent af omsætningen kommer fra Kina, som har været Burberrys hurtigst voksende marked. Men væksten er faldet fra omkring de 30 procent til noget langt mindre imponerende. Årsagerne er ifølge analytikere Kinas økonomiske opbremsning og regeringsindgreb mod at bruge luksusgaver som smøremiddel.Burberry er mere ramt end sine rivaler. I samme periode er aktier i den franske luksusgigant LVMH kun faldet fire procent, og det franske Hermès er nærmest uberørt.

Det har sået tvivl om Burberrys strategi. Angela Ahrendts, der har ledet selskabet siden 2006, vil bruge ny teknologi til at sprede budskabet om modehusets kreationer. Men kritikerne frygter, at hendes besættelse af bits og bytes fjerner fokus fra Burberrys kerneforretning, som er at sælge luksustøj i butikker, hvor turister føler sig så godt tilpas, at de velvilligt åbner deres tegnebøger.

Interaktivt tøj

Under Ahrendts er Burberry blevet noget ganske andet end det traditions­rige britiske tøjfirma, grundlagt i 1856 af Thomas Burberry, der ville sælge regnfrakker. En gigantisk ny butik på Regent Street i London har en gigantskærm med billeder af de sidste nye kollektioner, mens lyden brager løs fra 500 højttalere.

Alt tøj er udstyret med RFID – radiofrekvens-identifikation – så kunderne via interaktive skærme kan se, hvordan en bestemt detalje på en håndtaske eller foret på en frakke er lavet. Mange kunder kigger først på internettet og kommer så ind i butikkerne for at købe. Derfor er alt tøj er organiseret på samme måde på begge platforme – en kunst, som mange andre detailselskaber har døjet med at mestre. 

Læs hele artiklen om Burberry samt andre artikler fra The Economist i Berlingske Business Magasin torsdag 27. september 2012.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere