Del : SMS
Berlingske Business

Bestyrelsesposter kræver mere sved på panden

Bryuant_Langer_Business
Der bliver stillet nye krav, når de tunge bestyrelsesposter i dansk erhvervsliv skal besættes, fortæller blandt andre headhunteren Stephen Bruyant-Langer, senior client partner, Korn/Ferry International. Foto:

Erfaring og kompetencer bliver stadig mere afgørende, når der skal findes folk til de tunge bestyrelsesposter. En professionel bestyrelsespost kræver cirka 200 timer om året.

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanskrisen har sat ny dagsorden i de danske bestyrelseslokaler. Mere end nogensinde er der fokus på kompetencer og erfaring. Derimod betyder vennerne fra VL-gruppen mindre, og der bliver færre advokater på formandsposterne.

Sådan lyder det samstemmende fra en række ledelseseksperter. Det skriver Morgensavisen Jyllands-Posten.

Seniorpartner Stephen Bruyant-Langer fra headhuntervirksomheden Korn/Ferry International påpeger, at de personer, som i dag er i spil til de tungeste formandsposter, som regel har en finansiel eller industriel baggrund.

Bestyrelsesarbejdet er blevet professionaliseret, og tidsforbruget for den enkelte er vokset.

”Man regner med, at en professionel bestyrelsespost kræver cirka 200 timer om året. Det er ikke usædvanligt. Altså er det væsentligt at gøre op med sig selv, hvor lang tid bestyrelsesarbejdet faktisk kræver,” siger Stephen Bruyant-Langer.

Mens senioranalytiker og direktør i Dansk Aktieanalyse Peter Falk-Sørensen mener, at det er godt det samme, at advokaterne er på vej ud som formænd for bestyrelserne.

Det var måske nok en tryghed at have en topadvokat siddende på formandsposten. Men nogen dygtig leder var han næppe, lyder budskabet.

”I kraft af sin uddannelse må en jurist antages at være defensiv – ikke offensiv og konstruktiv for virksomhedens drift,” siger Peter Falk-Sørensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere