Del : SMS
Berlingske Business

Arbejdspladsen som showroom eller dagligstue

vibeke
Det kan blive en ledelsesopgave at gribe ind, hvis medarbejdernes bjerge af rod eller personlige præg på arbejdspladsens indretning tager overhånd. Foto:

Det kan blive en ledelsesopgave at gribe ind, hvis medarbejdernes bjerge af rod eller personlige præg på arbejdspladsens indretning tager overhånd.

Artiklen fortsætter under annoncen

På en eller anden måde holder vi nok alle mest af vores eget kontor. Det giver os en vis form for tryghed i hverdagen, og så tænker vi måske ikke altid på, hvordan andre opfatter kontorets indretning eller for den sags skyld, hvilke signaler det sender om os som personer eller som en del af et større fælleskab i form af virksomheden, vi er ansat i.

Vores kontorer, og dermed også virksomhedens indretning, er en del af vores ansigt udadtil ligesom hjemmeside og brevpapir. Virksomheder er meget bevidste om, hvilke signaler de sender, og de investerer derfor rigtig mange penge i indretning, netop fordi kunder og samarbejdspartnere ofte trækker paralleller mellem indretning og image. Men det er ikke altid, ledelse og medarbejdere har samme smag, når det gælder indretning af kontorer.

Blame at work

Politiken bragte for nogen tid siden en klumme af Lucy Kellaway fra Financial Times, hvor hun sætter fokus på netop kontorindretning. Hun har qua sit arbejde som reporter set mange spritnye kontorer, og hun synes, at flere af dem ligner mellemting mellem børnehaver og showroom for moderne møbeldesign. Neonlys er yt, og smarte lampeskærme er in. Alt er indrettet med henblik på, at folk skal mødes og mingle. Der er åbne mødesteder og kabiner, hvor man kan sætte sig i bløde stole og ringe privat, supertjekkede fitnesslokaler og meditationsrum. Men spørgsmålet er ifølge Lucy Kellaway, om tjekket indretning også fører til øget produktivitet?

Lucy Kellaways egen arbejdsplads, som holder til i en anonym bygning, har skriveborde på lange rækker, nassede tæpper fulde af kaffepletter, og rotterne har frit spil, men hun er fuldt tilfreds. Det, der betyder mest for hende, er, at der er interessante mennesker at tale med, og at hun har sit eget skrivebord, der kan være lige så rodet eller ryddeligt, som hun lyster. De nye kontorer kan være nok så kækt indrettet og have storstået udsigt, men hun vil stadig ikke bytte et eneste af dem med det, hun har nu.

Young and beautiful businesswoman tired from work in the office

Jeg er som leder ikke et sekund i tvivl om, at indretning betyder noget for en virksomheds image, men kan samtidig godt forstå, at vi hver især får motivation til de daglige opgaver på forskellig vis, og det kan sagtens være ved at sidde på et bestemt kontor, hvor der er råderum til selv at vælge rod eller ryddeligt. Men når det er sagt, må jeg være ærlig og sige, at hvis jeg kommer til et rodet kontor, får jeg straks den tanke, at der må være rod i forretningen. Og når jeg får tanken, så får kunderne det helt sikkert også.

Det er så måske ikke altid helt rigtigt. Jeg har oplevet op til flere kollegaer, som har haft store bunker på deres skriveborde, men som altid har kunnet hive præcis den ene side ud af bunkerne, som vi skulle bruge. Men det kan kunderne jo ikke vide, for det er ikke dét, øjet umiddelbart ser.

teknik

Der er en vis tryghed i at sidde i vante opgivelser i eget kontor, men når det bliver nærmest en dagligstue med små nipsting, en lille afstikker af potteplanten hjemmefra eller en juleudsmykning, der kan overgå selv de største varehuses, begynder det for mig at blive tid til at gribe ind. Men måske er det i virkeligheden denne hjemlige stemning, der fører til øget produktivitet?

Hvis det er tilfældet, at kontorindretningen ér med til at øge produktiviteten, hvornår er det så, at man som leder skal gribe ind og bringe orden i det, som af ledelsen måske betragtes som uorden eller brud på indretningsregler? Tja, det må nok være op det den enkelte virksomhed. Personligt vil jeg ikke tøve, for det handler jo i sidste ende om, hvad kundens øje ser.

skytte

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere