Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Ansatte bestemmer selv arbejdstid

Den stressede mor vil helst møde sent, så hun kan nå at være sammen med børnene om formiddagen. Den ældre

lystsejler vil helst have tidligt fri om eftermiddagen, mens singlen synes det er okay at arbejde om aftenen. Derfor har Alka Forsikring

i de tre CallCentre i Tåstrup, Kolding og Århus valgt, at medarbejderne selv bestemmer deres arbejdstid.



I praksis

sker det på den måde, at medarbejderne hver anden måned skal tage stilling til, hvornår de ønsker at

arbejde de følgende to måneder.



Når ønskerne er meldt ind, kan der være behov for at bytte nogle

enkelte vagter i de enkelte teams. Men det sker gnidningsfrit.



- Mange var skeptiske på forhånd, da vi satte det

her i gang. Kan det puslespil virkelig gå op? Men medarbejderne var friske nok til at lade det komme an på en prøve

og var parat til at smide modellen i skraldespanden, hvis den ikke virkede. Men det virkede langt bedre end vi havde troet, siger

salgsdirektør i Alka Forsikring Henrik Rafn.



Det viser sig, at det både kan lade sig gøre at holde afdelingsmøder

og kommunikere medarbejderne imellem. Og overraskende nok har det været let af få besat de "skæve" arbejdstider.











Alvorlig

melding

I 1995 iværksatte Alka Forsikring en total omstilling af virksomheden, hvor man gik bort fra den traditionelle kundekontakt

via assurandører over til ren telefonbetjening. I dag sidder medarbejderne i de tre såkaldte CallCentre, der har åben

på alle hverdage fra 8-21 og om fredagen til klokken 16.30.



Men omlægningen gav problemer. Der var blandt andet en

personaleomsætning på langt over 30 procent. Og på en medarbejderkonference i januar 2001 kom problemet op at vende

- og der blev besluttet at gøre noget ved arbejdstiderne, så der kunne vælges mellem en håndfuld forskellige modeller,

som hver især skulle tilfredsstille en personprofil. Børnefamilier, ung, gammel eller single.



Men den model faldt

hurtigt på gulvet. For alle havde specielle krav, som hele tiden blev ændret.



Og Alka valgte altså at tage

meldingerne fra medarbejderne bogstaveligt og alvorligt, og skabte derfor et system, hvor medarbejderne selv tilrettelægger

deres arbejdstid. I dag er personaleomsætningen helt nede på under ti procent.

Bøvlet opvejes

Morten

Bach er teamleder i Århus, som var det sted, hvor systemet startede som et forsøg i sommeren 2001.



Han kan skrive

under på, at hans arbejde er blevet ændret markant.



Det var lettere dengang man bare stak en vagtplan ud i hænderne

på folk.



Hvor han selv bestemte. I dag skal han lægge puslespillet og fylde hullerne i vagtplanerne ud.



- Det

tæller da på negativsiden, at der er langt mere adminstrativt arbejde med at få planlagt arbejdstiderne. Og det

kan også være svært som den daglige leder for 20 medarbejdere at få gruppen samlet, når der skal informeres

eller coaches.



- Men vi er tre ledere, der deler hverdagen op imellem os og får det til at svinge, siger Morten Bach,

der sidder med otte-ugers-planen og fisker efter et tidspunkt midt på dagen, hvor alle er på arbejde, hvis han skal have

samlet gruppen.



Alligevel er Morten Bach ikke et sekund i tvivl om, at bøvlet opvejes af de postive sider.



- Fra

min bordkant har jeg tilfredse, glade og topmotiverede medarbejdere. De udviser langt større ansvarlighed nu, hvor de lettere

kan få deres arbejdsliv og privatliv til at hænge sammen. Derfor er det blevet en bedre arbejdsplads - selvom jeg skal

bruge mere tid på at træne logistikevnen, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen