Del : SMS
Berlingske Business

Ældre topchefer ruster sig til krisen

Christina Hvid_evb
Som administrerende direktør for AVT er Christina Hvid en af de spillere på markedet for MBA-udbydere, som oplever tendensen med flere ældre MBA-studerende Foto:

Gennemsnitsalderen på landets MBA-uddannelser er stigende. Ældre ledere gør sig klar til overlevelse i krisetider.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere og flere ældre forretningsfolk tager en tur på skolebænken ved siden af lederjobbet. MBA-uddannelserne på deltid er stadig domineret af ledere, topledere og virksomhedsejere i slutningen af 30erne eller starten af 40erne, men udbyderne oplever stigende alder på dem, der vælger at tage uddannelsen i virksomhedsledelse sideløbende med lederjobbet.

På Copenhagen Business School (CBS) og AVT Business School oplever man større aldersspredning blandt de studerende end tidligere, og på Handelshøjskolen på Aarhus Universitet er der ledere i både 50erne og 60erne, der kaster sig ud i uddannelsesforløbet. Her er gennemsnitsalderen på deltidsstudiet over de seneste år steget fra 38 til 41 år.

En stigning som hænger sammen med krisen, lyder det samstemmende fra udbyderne.

- Med den økonomiske krise og den turbulens, der er i mange virksomheder, er der fokus på at opkvalificere sig, så man ikke er den, der står yderst. De erfarne ledere mærker et pres fra de yngre generationer, og de ved, at man skal være blandt de bedste for ikke at gøre sig sårbar, lyder forklaringen fra Birgitte Højland, der er MBA-programchef på Handelshøjskolen på Aarhus Universitet. Ifølge hende har de aldrig før oplevet så stor interesse for deltidsuddannelsen, som de oplever nu.

Hun fortæller, at både de studerende og de virksomheder, der typisk betaler uddannelserne, har fået større fokus på det udbytte af undervisningen, der kan aflæses direkte på bundlinjen.

Læs også:

Succes med gratis iværksætterkkurser

Iværksætterkurser i Nordsjælland

Ejeren på skolebænken

Samme oplevelse har Lone Ryevad Boysen, der er marketing- og stakeholder-manager på Copenhagen Business School (CBS). På CBS har krisen desuden medført et stigende antal virksomhedsejere, der tager deltidsuddannelsen, hvor det tidligere typisk var ledere lidt længere nede i hierarkiet.

- En del ejere har været i gang med deres virksomhed siden grunduddannelsen og er i forbindelse med krisen kommet til kort med hensyn til, hvilke værktøjer de nu skal bruge for at komme innovativt og sikkert gennem krisen, siger hun.

- De står over for valget om, hvorvidt de skal smide tøjlerne nu, eller om de skal lære nye måder at gøre tingene mere effektivt på. Her vælger mange heldigvis at smøge ærmerne op og gå i krig med det.

Hele udviklingen skal dog ikke forklares med krisen. Også udsigten til længere tid på arbejdsmarkedet øger behovet for hele tiden at styrke kvalifikationerne, lyder det fra den privatejede AVT Business School:

- Folk går ikke i stå, men er nødt til at udvikle sig løbende. Vi har fået kontakter fra rigtigt store virksomheder, der ikke bare vil have talentprogrammer for de unge, men også at vi skal tage hånd om deres lidt ældre medarbejdere, siger adm. direktør Christina Hvid.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere